На виконання наказу управління освіти Конотопської міської ради Сумської області від 26.03.2025 №106-ОД «Про підготовку та проведення чергового засідання колегії у березні 2025 року»
НАКАЗУЮ:
Затвердити рішення колегії управління освіти Конотопської міської ради від 31.03.2025 (додаються). Додатки: на 12 аркушах.
Відповідальним виконавцям інформувати про виконання рішення колегії відповідно до вказаних термінів.
Контроль за виконанням цього наказу залишаю за собою.
Начальник Альона ГАВРИЛЕНКО
Лілія Захарченко
Додаток №1
до наказу управління освіти
Конотопської міської ради
від 31.03.2025 №111-ОД
Рішення колегії управління освіти Конотопської міської ради
«Про роботу закладів дошкільної освіти з питань безпеки життєдіяльності»
Відповідно пункту 1 статті 52 Закону України «Про освіту» здобувачі освіти мають право на безпечне, здорове … освітнє середовище. Заклади дошкільної освіти створюють безпечні та нешкідливі умови розвитку, виховання та навчання дітей, умови для фізичного розвитку та зміцнення здоров’я відповідно до санітарно-гігієнічних вимог та забезпечують їх дотримання шляхом формування у дітей основ здорового способу життя, норм безпечної поведінки тощо.
Відповідно до плану засідань колегії управління освіти проведено тематичне вивчення роботи закладів дошкільної освіти з питання безпеки життєдіяльності.
В ході вивчення питання розглядалося:
створення безпечного розвивального предметно-ігрового середовища в закладах дошкільної освіти та умов для навчання основам безпеки життєдіяльності дітей;
наявність осередку безпеки життєдіяльності у кожній віковій групі, раціональність його розміщення, естетичність оформлення;
наявність необхідного наочно-дидактичного забезпечення для ознайомлення дошкільників з правилами безпеки життєдіяльності;
аналіз планування освітнього процесу з формування основ безпеки життєдіяльності у закладі дошкільної освіти;
організація освітнього процесу з формування основ безпеки життєдіяльності;
аналіз сформованості показників компетентності з безпеки життєдіяльності відповідно до вимог програми «Впевнений старт»;
самоосвіта педагогів з питань безпеки життєдіяльності;
робота з батьками з питань безпеки життєдіяльності дошкільників в умовах воєнного стану та інші питання.
У роботі з формування у вихованців закладів дошкільної освіти основ безпеки життєдіяльності, педагоги керуються Законом України «Про дошкільну освіту», вимогами Базового компонента дошкільної освіти, освітніми програмами закладів дошкільної освіти та іншими нормативними документами.
Педагогічними колективами закладів проводиться відповідна робота щодо вдосконалення змісту, форм та методів навчання вихованців закладів дошкільної освіти правилам безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях.
У кожному закладі дошкільної освіти створено безпечне розвивальне предметно-ігрове середовище, куточки та кімнати з безпеки життєдіяльності, в яких містяться штучні зразки засобів з надання першої медичної допомоги, індивідуального захисту, пожежогасіння; інформаційні матеріали про правила поведінки у звичних та екстремальних ситуаціях; тематичні міні-стенди тощо.
З метою активізації творчої діяльності педагогічних працівників, поліпшення якості освітньої роботи з дітьми з питань особистої безпеки та захисту життя, пропаганди здорового та безпечного способу життя серед дітей та батьків, вироблення у дітей дошкільного віку умінь та навичок щодо захисту свого життя і здоров’я під час надзвичайних ситуацій у минулому навчальному році був організований конкурс на кращий куточок та кращу кімнату з безпеки життєдіяльності. Тематика та зміст презентованих матеріалів відображали здобутки закладів дошкільної освіти в розв’язанні актуальних проблем з питань безпеки життєдіяльності у період воєнного стану та оптимальне поєднання традиційних та інноваційних форм і методів освітнього процесу. Проведення конкурсу цьогоріч заплановане на жовтень 2025 року.
Тематичне вивчення показало, що розвивальне предметно-ігрове середовище закладів організоване так, щоб сприяти фізичному розвитку, збереженню та зміцненню здоров’я вихованців, збагаченню їх знань про правила безпеки життєдіяльності. В облаштуванні територій враховані усі чинники ризику – наявність отруйних рослин, обмежений доступ тварин, небезпечних відвідувачів тощо.
Аналіз планів освітньої роботи свідчить про те, що вихователі закладів дошкільної освіти приділяють належну увагу плануванню занять з безпеки життєдіяльності, організовують з дітьми бесіди під час прогулянок, в ранкові години, створюють цікаві дидактичні ігри та використовують лепбуки з безпеки життєдіяльності з урахуванням індивідуальних та психологічних особливостей, стану мовленнєвого розвитку дітей, віртуальні екскурсії, перегляд тематичних відео та мультфільмів.
Важливим чинником ефективності роботи з безпеки життєдіяльності є тісна взаємодія з батьками вихованців. Певні обмеження внесли свої корективи у процес взаємодії з батьками вихованців. У закладах налагоджена комунікація з батьками у групах мобільних додатків, на сайтах закладів. В цих групах педагоги розміщують актуальну інформацію з питань навчання та виховання дошкільників з питань безпеки життєдіяльності.
Заслухавши та обговоривши інформацію головного спеціаліста управління освіти Галян Оксани Петрівни колегія ухвалила:
1.Інформацію взяти до відома.
2.Головному спеціалісту управління освіти Галян Оксані Петрівні:
1) забезпечити контроль щодо організації роботи закладів дошкільної освіти з питань безпеки життєдіяльності; Постійно
2) організувати та провести у жовтні 2025 року конкурс на кращий куточок та кращу кімнату з безпеки життєдіяльності. Жовтень 2025 року
3.Керівникам закладів дошкільної освіти:
1) продовжити роботу з питань безпеки життєдіяльності у закладах;
Постійно
2) поповнювати куточки та кімнати безпеки життєдіяльності та ігрові осередки в укриттях сучасними дидактичними та розвиваючими посібниками;
Вересень 2025 року
3) оновлювати інформацію з питань безпеки життєдіяльності на сайтах закладів; Постійно
4) проводити роз’яснювальну та просвітницьку роботу з батьками щодо створення безпечного освітнього середовища для дітей вдома;
Систематично
5) покращити фахову підготовку працівників закладів дошкільної освіти з питань безпеки життєдіяльності. Протягом року
4.Контроль за виконанням даного рішення покласти на головного спеціаліста управління освіти Галян Оксану Петрівну.
Завідувач сектору нормативності
освіти та кадрової роботи управління освіти Лілія ЗАХАРЧЕНКО
Додаток №2
до наказу управління освіти
Конотопської міської ради
від 31.03.2025 №111-ОД
Рішення
колегії управління освіти Конотопської міської ради
«Використання технологій дистанційного навчання в організації освітнього процесу в закладах позашкільної освіти. Практика Конотопського ЦДЮТ»
Питання дистанційного навчання в закладах позашкільної освіти на сьогодні вже не є інновацією, адже освітяни серйозно зіткнулися з цим вперше в 2020 році, коли почалася пандемія, спричинена гострою респіраторною хворобою COVID-19. Потім, на жаль, погіршилася безпекова ситуація з початком повномасштабного вторгнення і наразі військовий стан в країні.
Тому перед педагогами позашкільниками став великий виклик – навчитися вільно користуватись сучасними освітніми електронними ресурсами, організувати роботу та мотивувати дітей до навчання, налагодити зворотній зв’язок і розробити систему відслідковування результатів дистанційного навчання.
З 2020 року (на прикладі Конотопського центру дитячо-юнацької творчості) головним засобом спілкування педагогічного колективу, а саме проведення нарад, семінарів, педрад, засідань методичних об’єднань став сервіс Zoom.
Але, у кожного педагога, поряд з цим, є ще багато власних інформаційно-комунікативних майданчиків.
Якщо врахувати всі критерії для вибору таких майданчиків, найдоступнішіми та найзручнішіми засобами зв’язку з вихованцями гуртків та їх батьками для проведення онлайн-занять виявилися:
чати,групи,спільноти, які створені наплатформі Facebook;
створені групи для переписки та обміну файлами,голосовими повідомленнями в Телеграмі, Інстаграмі, WhatsApp;
створені YouTube-канали, що дають можливість через посилання надавати доступ до відео-занять або ж поширювати вже змонтовані ролики згідно обраної теми;
використання Zoom для організації онлайн-занять тавідеозв’язку.
Дистанційне навчання можна проводити в синхронному та асинхронному режимі.
Наприклад, для керівників гуртків об’єднання дошкільнят Конотопського центру дитячо-юнацької творчості найбільш вдалий режим проведення занять – асинхронний, що включає в себе різноманітні засоби інформації, аудіо- та відеозаняття. Під час такого режиму навчання гуртківці можуть працювати у власному темпі та в зручний для себе час. Перевагами асинхронного навчання є незалежність, гнучкість, індивідуальний темп. При цьому раціонально сплановано й сформульовано покрокову інструкцію опрацювання тем та досягнення очікуваних результатів навчання.
При дистанційній формі навчання використовуються різноманітні платформи для створення цифрового навчального контенту.
Перевагами дистанційного навчання є:
гнучкість (можливість викладення матеріалу з урахуванням здібностей дітей);
інтерактивність (активне спілкування педагога з дітьми у незвичному форматі посилює мотивацію до навчання, поліпшує засвоєння матеріалу);
можливість одночасного використання великого обсягу навчального матеріалу будь-якою кількістю вихованців;
відсутність психологічних бар`єрів (актуально для групової форми навчання – проведення колективних дискусій, чатів).
Таким чином, дистанційне навчання – це складний та, водночас, гнучкий і творчий процес, що допомагає створити єдине освітнє середовище; стимулює розвиток та підвищення кваліфікації педагогів; залишається актуальним та має право на існування у подальшому поряд з традиційними формами навчання.
Заслухавши та обговоривши інформацію директора Конотопського центру дитячо-юнацької творчості Поліщук Оксани Анатоліївни колегія ухвалила:
Інформацію взяти до відома.
Головному спеціалісту сектору нормативності освіти та кадрової роботи управління освіти Конотопської міської ради Кравцовій Вікторії Геннадіївні:
1) здійснювати моніторинг стану дистанційного навчання у закладах позашкільної освіти; Постійно
2) сприяти покращенню матеріальної бази закладів позашкільної освіти для належного технічного забезпечення усіх учасників освітнього процесу під час дистанційного навчання. Постійно
Директору центру професійного розвитку педагогічних працівників Конотопської міської ради Мищишиній Анні Миколаївні збільшити кількість комплексних заходів наданих педагогам закладів позашкільної освіти для покращення їх навичок роботи з різноманітними платформами, інструментами та ресурсами для якісного навчання. Постійно
Керівникам закладів позашкільної освіти продовжувати роботу по впровадженню інноваційних освітніх технологій, розвитку творчих здібностей учнів та підвищенню якості освітнього процесу, забезпечуючи інтеграцію сучасних методик у навчально-виховну діяльність. Постійно
Контроль за виконанням цього рішення покладаю на головного спеціаліста сектору нормативності освіти та кадрової роботи управління освіти Конотопської міської ради Вікторію Кравцову.
Завідувач сектору нормативності
освіти та кадрової роботи управління освіти Лілія ЗАХАРЧЕНКО
Додаток №3
до наказу управління освіти
Конотопської міської ради
від 31.03.2025 №111-ОД
Рішення
колегії управління освіти Конотопської міської ради
«Про особливості роботи Конотопської міської Малої академії наук Конотопської міської ради Сумської області в умовах воєнного часу: виклики та досягнення»
Конотопська міська Мала академія наук Конотопської міської ради Сумської області (далі: Конотопська МАН) є комунальним профільним закладом позашкільної освіти та неприбутковою організацією. Конотопська МАН здійснює свою діяльність відповідно до Конституцiї України, Законів України, актів Президента України, Кабінету Міністрів України, наказів МОН, інших центральних органів виконавчої влади, до сфери управління якого він належить, рішення місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, інших законів та підзаконних нормативно-правових актів, Статуту.
У закладі у 2024-2025 навчальному році функціонує 24 гуртки різного спрямування, які відвідує 301 учень. Найбільша кількість гуртків філологічного, фізико-математичного та історичного спрямування. Учні Конотопської МАН навчаються за змішаною формою навчання. Заняття та консультації педагоги проводять на платформах TEAMS, ZOOM, GOOGL-MEET.
Освітня діяльність слухачів академії здійснюється через навчання здобувачів освіти у рамках всеукраїнських освітніх проєктів, проведення й адміністрування конкурсів, турнірів, фестивалів, олімпіад та інших інтелектуальних змагань.
Активно ведеться робота по веденню сторінки Конотопської МАН у мережі фейсбук, систематично оновлюється інформація на сайті закладу освіти.
Звичайно, є над чим працювати далі. Це і покращення матеріально-технічної бази, і залучення талановитих учнів усіх закладів освіти міста до науково-дослідницької діяльності, це і розширення партнерських відносин та співпраці із вищими навчальними закладами та науковими установами.
Заслухавши та обговоривши доповідь директора Конотопської міської Малої академії наук Конотопської міської ради Сумської області Івлєвої Євгенії Юріївни колегія управління освіти вирішила:
Інформацію взяти до відома.
Директору Конотопської МАН Івлєвій Євгенії Юріївні:
1) продовжити роботу над залученням талановитих учнів ліцеїв міста до науково-дослідницької діяльності; Постійно
2) здійснювати аналіз результатів роботи Конотопської МАН за навчальний рік.; Червень 2025 року
3) інформувати громадськість про досягнення слухачів Конотопської МАН через офіційний сайт закладу, соціальні мережі та місцеві медіа.
Постійно
Керівникам закладів загальної середньої освіти:
1) розвивати потенціал обдарованої молоді, продовжуючи взаємодію з Конотопською МАН; Постійно
2) запроваджувати ініціативи для заохочення науково-дослідницької діяльності серед учнів закладів освіти. Постійно
Контроль за виконанням цього рішення покладаю на головного спеціаліста сектору нормативності освіти та кадрової роботи управління освіти Конотопської міської ради Вікторію Кравцову.
Завідувач сектору нормативності
освіти та кадрової роботи управління освіти Лілія ЗАХАРЧЕНКО
Додаток №4
до наказу управління освіти
Конотопської міської ради
від 31.03.2025 №111-ОД
Рішення
колегії управління освіти Конотопської міської ради
«Про хід виконання рішення колегії від 29.03.2024 «Про стан організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти»
Відповідно до рішення управління освіти Конотопської міської ради «Про стан організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти» повідомляємо:
Пункти 2.1., 2.2. виконано. Закладами дошкільної освіти, в яких функціонують інклюзивні групи (ЗДО №1 «Орлятко», ЗДО №4 «Сонечко», ЗДО №8 «Волошка», ЗДО №13 «Веселка») враховуються норми комплектування груп під час дії воєнного стану. В інклюзивних групах створені комфортні умови навчання та розвитку вихованців з особливими освітніми потребами, зокрема:
– в ЗДО №1 «Орлятко» функціонують 3 інклюзивні групи (група для дітей раннього, молодшого та середнього дошкільного віку), в яких виховується 14 дітей з особливими освітніми потребами. Заклад має арендоване тимчасове укриття, в якому обладнана кімната та відокремлені куточки для спеціалістів, які проводять корекційно-розвивальні заняття з дітьми. Заклад облаштований пандусом. Силами педагогів у закладі облаштовано ресурсну кімнату, де розміщені різні навчальні та ігрові матеріали для розвитку дітей. Заклад забезпечений педагогічними кадрами (асистенти вихователя, вузькі спеціалісти) на 100%;
– в ЗДО №4 «Сонечко» функціонує 1 інклюзивна група (різновікова), яку відвідують 7 дітей з особливими освітніми потребами. Заклад облаштований пандусом, що дає змогу дітям безперешкодно підніматися до групового приміщення; наявне найпростіше укриття. З 2024 року в закладі функціонує ресурсна кімната, яка оснащена всіма необхідними матеріалами для проведення групових та індивідуальних психолого-педагогічних занять. В групі працює асистент вихователя, вчитель-логопед, вчитель-дефектолог, практичний психолог – відсутній (в декретній відпустці);
– в ЗДО №8 «Волошка» функціонують 2 інклюзивні групи (середня та старша), в яких навчається 8 дітей з особливими освітніми потребами. Наявне укриття, яке розташоване в цокольному приміщенні будівлі закладу. Пандус в закладі відсутній, проте обидві інклюзивні групи розташовані на першому поверсі і мають окремий вхід. Повноцінна ресурсна кімната необлаштована, проте в закладі наявний ресурсний куточок, який містить необхідне корекційне обладнання та матеріали (м’яке модульне обладнання, сухий басейн, дидактичні та корекційні засоби для навчання дітей). Педагогічними кадрами інклюзивні групи забезпечені на 100%;
– в ЗДО №13 «Веселка» функціонують 4 інклюзивні групи (молодша, середня та дві старші групи), які відвідують 20 дітей з особливими освітніми потребами. Заклад має два найпростіші укриття. З січня 2025 року функціонує ресурсна кімната, яка була частково наповнена необхідним матеріалами та корекційними засобами завдяки допомозі міжнародної неурядової організації «SAVE THE CHILDREN». Заклад забезпечений педагогічними кадрами (асистенти вихователя, вузькі спеціалісти) на 100%.
Протягом серпня 2024 року інклюзивно-ресурсним центром проведено моніторинг (анкетування) щодо задоволеності батьків якістю та доступністю освіти для дітей з особливими освітніми потребами (опитано 30 респондентів, вибірка респондентів формувалася, враховуючи готовність потенційних респондентів взяти участь у анкетуванні та добровільності їхньої згоди). Батьки, які взяли участь у моніторингу, оцінили досвід відвідування дітьми інклюзивної групи як позитивний. Вони підкреслюють, що процес влаштування дітей з особливими потребами у заклад освіти не завдає особливих труднощів. Батьки систематично залучені до засідань команд супрводу, складання індивідуальної програми розвитку, задоволені індивідуальним підходом до потреб дитини з боку педагогів групи, асистента вихователя та фахівців.
Пункти 2.3., 2.4. виконано. У зазначених закладах в кожній інклюзивній групі створено команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Під час засідань учасників команди психолого-педагогічного супроводу (3 рази на рік) обговорюються результати освітньої діяльності та корекційно-розвивальної роботи з вихованцями з особливими освітніми потребами. На засіданнях систематично присутні батьки та фахівець інклюзивно-ресурсного центру.
Пункт 2.5. виконується. У 2024 та 2025 році державна субвенція для підтримки дітей з особливими освітніми потребами виділялася лише на оплату занять, а на закупівлю спеціальних засобів не спрямовувалася. Управління освіти у співпраці із закладами дошкільної освіти, в яких впроваджуються інклюзивне навчання, продовжують роботу щодо вивчення та поетапного оснащення закладів освіти необхідним обладнанням та засобами корекції протягом 2025/2026 рр.
Пункти 3.1., 3.2., 3.3. виконано. Фахівцями інклюзивно-ресурсного центру систематично проводиться інформування населення про наявні освітні послуги для дітей з особливими освітніми потребами, використовуючи різні канали комунікації (сайт установи, соціальні мережі, тематичні зустрічі та заходи). Протягом навчального року щомісяця проводяться теоретичні та практичні заходи, супервізійні зустрічі для обміну досвідом спеціалістами з різних питань інклюзивного навчання; навчальні заходи з питань алгоритму створення інклюзивної групи, організації інклюзивного середовища; надання корекційно-розвиткових послуг та інших питань у форматі семінарів, практикумів, майстер-класів. На постійній основі забезпечується популяризація послуг інклюзивно-ресурсного центру та необхідності звернення до нього у разі виявлення у дітей труднощів в розвитку чи навчання
Пункти 4.1., 4.2., 4.3. виконано. Управління освіти Конотопської міської ради систематично організовує навчання з питань інклюзії, зокрема, ефективно працює педагогічна спільнота «Інклюзивне навчання» для педагогів закладів освіти міста, що дає можливість ознайомитись із їх досвідом та напрацюваннями. У співпраці з центром професійного розвитку педагоги отримають психологічну підтримку та консультування під час організації інклюзивного навчання, необхідні програми підвищення кваліфікації та професійного розвитку.
Заслухавши та обговоривши інформацію директора КУ Інклюзивно-ресурсний центр Тетяни Блонової колегія ухвалила:
1.Інформацію взяти до відома.
2.У зв’язку з виконанням рішення «Про стан організації інклюзивного навчання в закладах дошкільної освіти» зняти його з контролю.
Завідувач сектору нормативності
освіти та кадрової роботи управління освіти Лілія ЗАХАРЧЕНКО
Додаток №5
до наказу управління освіти
Конотопської міської ради
від 31.03.2025 №111-ОД
Рішення
колегії управління освіти Конотопської міської ради
«Про хід виконання рішення колегії від 29.03.2024 «Про створення безпечного освітнього середовища у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Конотопської об’єднаної територіальної громади»
На виконання рішення колегії управління освіти Конотопської міської ради «Про створення безпечного освітнього середовища у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Конотопської об’єднаної територіальної громади»:
Управління освіти активно працює над покращенням стану укриттів у закладах освіти, забезпечуючи їх необхідним обладнанням, ресурсами та засобами безпеки для створення максимально комфортних умов перебування учасників освітнього процесу. Зокрема, ведеться робота щодо:
забезпечення укриттів питною та технічною водою у достатній кількості відповідно до нормативних вимог;
створення належних санітарно-гігієнічних умов, включаючи облаштування окремих приміщень для санітарних потреб;
оснащення укриттів резервними джерелами освітлення, такими як світлодіодні ліхтарі, акумуляторні лампи, генератори та інші пристрої, що дозволяють підтримувати освітлення в умовах відсутності електропостачання;
забезпечення першочерговими медичними засобами, включаючи аптечки з необхідними медикаментами, перев’язувальними матеріалами та засобами надання першої допомоги;
підтримка належного рівня безпеки, шляхом оснащення укриттів первинними засобами пожежогасіння, такими як вогнегасники, а також організація навчань із пожежної безпеки та надання домедичної допомоги.
наявність засобів зв’язку та оповіщення, включаючи встановлення телефонного зв’язку та доступ до інтернету для швидкого отримання інформації та координації дій;
забезпечення умов для підтримки освітнього процесу, включаючи наявність навчальних матеріалів, можливість використання електронних пристроїв для дистанційного навчання, підключення до Wi-Fi та організацію безпечного навчального середовища навіть під час перебування в укритті;
залучення благодійних фондів, громадських та міжнародних організацій для розширення можливостей облаштування укриттів та покращення умов перебування в них дітей та працівників.
Продовжується плідна співпраця з представниками Конотопського РВ ГУ ДСНС України; Конотопського РВ ГУ Національної поліції України та групи цивільно-військового співробітництва. Протягом 2025 року були проведені: лекції «Безпека в Інтернеті» до Дня Безпечного Інтернету у ліцеях №№1 та 5; відпрацювання планів евакуації учасників освітнього процесу на випадок виникнення надзвичайних ситуацій у ліцеях №1 та 3; лекції з мінної безпеки, відповідальність за вчинення правопорушень у ліцеях №№1,3 та 7; зустріч з представником Конотопського РВ ГУ НП в Сумській області щодо профілактики нещасних випадків та запобігання дитячого травматизму у ЗДО №1 «Орлятко».
3.Керівниками закладів освіти міста забезпечується неухильне виконання наказів управління освіти Конотопської міської ради та інших нормативних документів, щодо доступу та наповнюваності укриттів/сховищ, що використовуються закладами освіти для укриття учасників освітнього процесу, звертається увага на покращення матеріально-технічної бази класів безпеки, забезпечується постійний контроль за виконанням обов’язків команди реагування, забезпечується проведення безпекових заходів для вихованців закладів дошкільної освіти спеціалістом із безпеки освітнього середовища, представниками Конотопського РВ ГУ ДСНС України; Конотопського РВ ГУ Національної поліції України та групи цивільно-військового співробітництва.
Заслухавши та обговоривши інформацію завідувача сектору нормативності освіти та кадрової роботи управління освіти Конотопської міської ради Лілії Захарченко колегія ухвалила:
1.Інформацію взяти до відома.
2.У зв’язку з виконанням рішення «Про створення безпечного освітнього середовища у закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти Конотопської об’єднаної територіальної громади» зняти його з контролю.
Завідувач сектору нормативності
освіти та кадрової роботи управління освіти Лілія ЗАХАРЧЕНКО
Останні коментарі