Шляхи успіху України на прикладі Швейцарії

З 13 по 20 квітня громадські активісти з 6 регіонів України переймали досвід життя в Швейцарії, в рамках програми «Молодь змінить Україну»

 З 13 по 20 квітня громадські активісти з 6 регіонів України переймали досвід життя в Швейцарії, в рамках програми «Молодь змінить Україну», яка фінансується Фондом Богдана Гаврилишина. Сферами дослідження були: економіка та інвестиції, освіта, політика, екологія, туризм, соціальні проекти та молодіжні організації. Учасником цієї програми стала заступник директора з виховної роботи Конотопської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №5 Топчиєва Вікторія Борисівна, після стажування у проекті, організованому ГО «Молодіжна альтернатива».


«Група відвідала різноманітні зустрічі – розповідає Вікторія Борисівна», а саме: Університет Цюріху, Цюріхський Швейцарський федеральний університет технологій, Цюріхська Міська рада, редакція місцевої газети «Neue Züricher Zeitung», Федеральне відомство юстиції Федерального департаменту юстиції та поліції Швейцарської Конфедерації, Університет Берну та зустріч з представниками Державного секретаріату з освіти, дослідницької роботи та інновацій Берну.


Після кожної зустрічі нам було зрозуміло, що Швейцарія саме та країна,де все робиться для комфорту жителів. Хотілося б зробити декілька кроків успіху для України на прикладі Швейцарії.»
Крок 1. Децентралізація влади.
Події, які відбуваються в нашій країні зараз мають велике значення для майбутнього нашої держави. Останнім часом ми неодноразово чуємо про децентралізацію влади, але не всі громадяни розуміють, чи є це добре, чи погано? Децентралізація означає такий спосіб визначення та розмежування
завдань і функцій, за якого більшість із них передається з рівня центральних органів на рівень нижчий і стає власним завданням та повноваженням органів нижчого рівня. Система децентралізації влади та місцевого самоврядування в Швейцарії влаштована таким чином, що кожен громадянин відчуває свою причетність до справ, які відбуваються в країні чи місті ,громадяни ініціативні у реалізації свого права та на контроль за владою. Отже, однією з найважливіших передумов успішної децентралізації публічної влади в державі, як запоруки її демократизму і забезпечення в такій державі народовладдя, є визнання, нормативне відображення та впровадження місцевого самоврядування до правової системи держави. Саме тому вивчення досвіду європейських країн щодо реформування адміністративно-територіального устрою і організації та функціонування публічної адміністрації має велике значення для вдосконалення все ще недостатньо ефективної системи місцевого самоврядування України.
Крок 2. Чи має велике значення кількість офіційних мов?
Швейцарія — одна з небагатьох європейських країн, що послідовно підтримують багатомовність. Офіційні мови Швейцарії — німецька, французька, італійська і ретороманська. 64% населення вважають своєю рідною мовою німецьку, 19% — французьку, 8% — італійську і 1% — ретороманську. Скрізь у Швейцарії поширена англійська мова. Пересічний швейцарець володіє своєю рідною мовою, англійською і розуміє ще одну з офіційних мов. Чому ж в нашій країні дуже боляче вирішується питання двох офіційних мов. Неважливо якою мовою розмовляє людина, головне, щоб в душі залишатись патріотом рідної Батьківщини.
Крок 3. Реформа системи вищої освіти.
Порівнявши системи вищої освіти України та Швейцарії, можна зробити деякі узагальнення по основних складових цих систем:
Ступенева освіта є подібною як в Україні так і в Швейцарії. Відмінності полягають у термінах підготовки фахівців різних освітньо-кваліфікаційних рівнів, наявність ступеня –докторант- у швейцарській системі освіти, а також у вимогах, що ставляться до післядипломної освіти. Зокрема Швейцарія робить акцент на професіоналізмі абітурієнта, коли зараховує його до закладу післядипломної освіти. Це є досить суттєвим, оскільки маючи стаж, тобто відпрацьовані прийоми роботи і поєднуючи їх з новими знаннями в процесі навчання, студент переходить на якісно новий рівень,
аналогів якому в Україні не має, бо принцип безперервності освіти в нашій державі сприяє накопиченню теоретичної бази. Систему акредитації присутню в Україні можна ототожнити з швейцарською, хоча такого терміну там не використовують. Хоча хочу підкреслити, що функції багатопланової підготовки у Швейцарії має лише університет, інші ж заклади розвивають спеціальності одного-двох напрямів, а в Україні ми женемося за всіма напрямками одразу, навіть на рівні технікумів. Це не дає змогу надавати глибоку підготовку у конкретній спеціальності, від чого і якість у деяких ВНЗ в Україні бажає лишати кращого. В Швейцарії перевага надається дипломам державного зразка, а недержавні навіть не йдуть у порівняння ( це стосується університетів). А в нашій країні кількість недержавних університетів є невиправдано високою. Відповідно і дипломи наших фахівців програють на фоні закордонних. Отже необхідною умовою для України, у порівнянні з Швейцарією у галузі системи вищою освіти, є підвищення якості підготовки фахівців, шляхом розширення вже існуючих напрямків, часткової переорієнтація спеціальностей на державні потреби, більш суттєвої практичної бази студентів.

Крок 4. Місцеві референдуми.
Референдуми в Швейцарії відбуваються часто, практично двічі на місяць. Громадськість виражає свою думку з приводу різних змін, які можуть відбутись в країні, чи їх населеному пункті. Будь-який громадянин має право зібрати 30 тис. підписів на підтримку своєї ініціативи та винести її на розгляд міського парламенту, який поставить це питання на голосування громади. Чому б не запровадити цей досвід в Україні і вже народ би вирішував проблеми людства, а не влада?
Крок 5. Все для народу!
• Громадський транспорт в Швейцарії відрізняється від інших країн тим, що все дійсно розписано точно і функціонує як годинник. Квитки можна придбати на вокзалі в касі, або в квиткових автоматах. При неправильному обслуговуванні квиткового автомата і неправильно вибитому квитку контролери не роблять поблажливості абсолютно нікому : ні старому , ні малому . Квиток можна вибити в одну сторону або на цілу добу. При неправильно зазначених даних автомат не виб’є одну або кілька ЗОН (вся Швейцарія розбита на так звані зони. )
Дуже холоднокровно і безсердечно налагоджена система з перевіркою квитків. Ніякі відмовки не допоможуть , а при несплаті штрафу в десятиденний термін плата збільшується в два рази , так що місцеві жителі всі намагаються знати і не порушують правила . Продуманими є і перони для потягів. Кожен перон поділяється на сектори: A B C D. На електронному табло висвітлюється назва поїзда, час, а також на окремих табло засвідчуються сектори в межах яких буде вагон відповідного класу , тому люди вже займають відповідний сектор до прибуття поїзду.


Всі інформаційні табло двома мовами, що не передбачено в нашій країні. На проїжджих частинах, на тротуарах, у пішохідних зонах є розмітка, яка призначена для водіїв, велосипедистів, для звичайних перехожих. Але в нашій країні на це, якнайчастіше, не вистачає коштів.
• Відвідавши Цюрих і Берн, ми не побачили брудних доріг, парків. Всюди розташовані баки для сміття, але нас вразило те, що баки були призначені для різного типу сміття, наприклад, для зелених, білих та коричневих пляшок. Кожен громадянин Швейцарії дотримується сортування.


• В вільний час ми милувалися архітектурою та визначними місцями Цюріху та Берну.


Всі члени групи вдячні благодійному фонду Богдана Гаврилишина за можливість перейняти корисний досвід, який дозволить виконувати основну місію програми «Молодь змінить Україну» – сприяти вихованню і становленню людей нового покоління, відповідальних за долю держави.
Я особисто вдячна заступнику міського голови Шерудило Тетяні Миколаївні та начальнику відділу освіти Беспалій Ользі Віталіївні за надану можливість взяти участь у проекті.

Заступник директора з виховної роботи
Конотопської ЗОШ І-ІІІ ступенів №5
Конотопської міської ради Сумської області
Топчиєва Вікторія Борисівна

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *