Про забезпечення функціонування української мови як державної

Мова – втілення думки. Що багатша думка, то багатша мова. Любімо її, вивчаймо її, розвиваймо її! Борімося за красу мови, за правильність мови, за приступність мови, за багатство мови…

Максим Рильський

У відповідності до статті 10 Конституції України єдиною державною мовою в Україні є українська. Держава забезпечує всебічний розвиток і функціонування української мови в усіх сферах суспільного життя на всій території України.

З метою практичної реалізації вказаних положень з 16 січня 2021 року набули чинності положення статті 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної», згідно з якою мовою у сфері обслуговування споживачів є українська.

Суб’єкти, до яких застосовується Закон

Стаття 30 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної» передбачає, що мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова. Це означає, що підприємства, установи та організації усіх форм власності, фізичні особи – підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів, зобов’язані здійснювати обслуговування та надавати інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, українською мовою. Зазначене також стосується суб’єктів електронної комерції.

Зміни поширюються на супермаркети, заклади розважальної діяльності, заклади харчування, інтернет-магазини, заклади, що надають освітні, соціальні послуги, здійснюють медичне обслуговування тощо. Простими словами – Закон застосовується до усіх відносин, де однією зі сторін є споживач.

Обов’язок застосовувати державну мову стосується не тільки безпосереднього обслуговування споживача (наприклад, коли зайшли придбати щось до магазину чи замовляєте щось у кафе), а й до усіх дій, що пов’язані з наданням інформації про товари чи послуги, консультування, розсилки, поширення рекламних матеріалів, дописів у соціальних мережах, функціонування чат-ботів тощо. Інтернет-магазини, інтернет-каталоги, мобільні додатки – усе це повинно бути викладене українською мовою або бодай мати українську версію.

Винятки

Винятком з обслуговування споживачів державною мовою є ситуація, коли споживач сам просить обслуговувати його іншою мовою. Діє такий виняток лише в односторонньому порядку. Тобто саме споживач повинен ініціювати обслуговування іншою мовою, а не суб’єкт господарювання.

Механізми реакції

Існує кілька механізмів реакції на порушення закону. По-перше, це скарги споживачів Уповноваженому із захисту державної мови. У офісі омбудсмена зобов’язані їх розглянути і відреагувати. Якщо скарга вмотивована та відповідає встановленим вимогам (зазначено прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання заявника, викладено суть скарги; міститься підпис заявника (застосування підпису під час надсилання електронного звернення не вимагається); зазначена дата; в електронній скарзі – зазначено електронну поштову адресу, на яку заявникові може бути надіслано відповідь, або відомості про інші засоби зв’язку з ним; скарга містить обґрунтування (детальний опис ситуації: хто, де, коли, як, за яких обставин порушив закон щодо застосування державної мови), то закладу оголосять попередження та вимогу усунути порушення впродовж 30 днів, відповідно до статті 57 Закону України «Про забезпечення функціонування української мови як державної».

У разі повторного порушення протягом року на заклад може чекати штраф у розмірі від трьохсот до чотирьохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (5100-6800 грн). Складає протокол і виписує штраф уповноважений чи його представники. Для контролю за дотриманням законодавства омбудсмен за потреби може залучати працівників поліції, органів державної та місцевої влади. Однак в уповноваженого зазначають, що моніторинг дотримання закону передусім лягатиме на плечі споживачів.

Алгоритм

дій споживача у разі відмови у обслуговуванні українською мовою

         По-перше, потрібно спробувати владнати ситуацію, а саме попросити про обслуговування державною мовою.

У випадку відсутності реакції/негативної реакції на прохання споживачу необхідно звернутися до керівництва та/або на «гарячу» лінію підприємства, установи або організації.

Якщо ж прохання й надалі не задовольняється – здійснити фіксацію відмови (за допомою аудіо-, відеозапису, письмових підтверджень свідків інциденту). Скаргу із підтвердженнями надіслати на адресу Уповноваженого із захисту державної мови (01001, м. Київ, провулок Музейний, 12 або yst@mova-ombudsman.gov.ua).

У скарзі обов’язково має бути зазначено: прізвище, ім’я, по батькові, місце проживання скаржника, викладено суть скарги, який саме суб’єкт/працівник суб’єкта, коли, за якою адресою, яким чином порушив право скаржника. Рекомендовано також додати докази на підтвердження наведених фактів. Скарги подаються Уповноваженому протягом шести місяців з дня виявлення заявником порушення.

 

 

 

 

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *