Колегія (грудень 2017). Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в дошкільному навчальному закладі
Дошкільний навчальний заклад (ясла-садок) № «Орлятко»
Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в дошкільному навчальному закладі
Доповідь для виступу
на колегії відділу освіти
Конотопської міської ради
підготувала практичний психолог
Панчук Інна Іванівна
м.Конотоп
2017 рік
СЛАЙД №1
Психологічний супровід дітей з особливими освітніми потребами в дошкільному навчальному закладі
Основною метою реалізації державної політики щодо забезпечення права дітей, які потребують корекції фізичного та розумового розвитку, є здобуття ними якісної освіти та їх інтеграція у суспільство. Незалежно від стану здоров’я, наявності фізичного чи інтелектуального порушення, кожна людина має право на повноцінне життя та якісну освіту. Саме цей принцип є основним в організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами.
СЛАЙД №2
Важливе значення для ефективної корекції і соціалізації дітей має раннє виявлення проблем у їх розвитку та своєчасне звернення до фахівців. Практичний психолог дошкільного навчального закладу є саме тим спеціалістом, який першим має звернути увагу на специфічні прояви у поведінці дитини, її пізнавальному, емоційно-вольовому та соціальному розвитку. Тому головною метою психологічного супроводу дітей є збереження психічного здоров’я, розвиток комунікативних здібностей та пізнавальних процесів, соціалізація дошкільнят та підготовка до самостійного життя.
У нашому ДНЗ працюють три корекційні групи: для дітей з вадами мовлення, з вадами опорно-рухового апарату та із затримкою психічного розвитку.
СЛАЙД №3
Групу для дітей з вадами опорно-рухового апарату, крім вихованців, які мають такі порушення як сколіоз, плоскостопість, відвідують діти, які мають патології розвитку кінцівок, інші порушення. У дошкільників цієї групи значно знижені комунікативні навички, контроль за своєю поведінкою, тому що дошкільники до вступу у дитячий садок мали досить обмежене коло спілкування. Деякі вихованці проявляють замкнутість, сором’язливість, інші – навпаки, привертають до себе увагу демонстративною поведінкою.
СЛАЙД №4
Логопедичну групу відвідують діти, які мають різні порушення вимови. Під час роботи дошкільнята швидко втомлюються, виснажуються, бувають емоційно нестійкими. У дітей спостерігається розсіяна увага, низький рівень контролю за власною поведінкою.
СЛАЙД №5
Для дітей із ЗПР характерним є: несформованість вмінь та навичок ігрової діяльності; недостатня пізнавальна активність; нездатність до узагальнення й цілісності сприймання; несформованість емоційно-вольової сфери.
СЛАЙД №6
Система психологічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами містить такі складові: психологічна діагностика, психологічна корекція, психологічна підтримка та консультування учасників освітньо-виховного процесу, членів родин вихованців.
СЛАЙД №7
Результати діагностики допомагають виявити проблеми розвитку, намітити та розробити індивідуальні картки та програми психологічного супроводу на кожну дитину. У нашому закладі запорукою успішної роботи з дітьми даної категорії є ефективна співпраця вихователів, відповідних фахівців, батьків та дітей – тобто командний підхід. На засіданні психолого-педагогічного консиліуму розглядаються питання щодо супроводу дітей з особливими освітніми потребами, всіма партнерами супроводу розробляється спільний план щодо здійснення індивідуальної корекційно-розвивальної роботи з кожною дитиною. На даний момент основною проблемою в роботі є недостатня кількість методичної літератури з конкретними методичними рекомендаціями щодо організації роботи з дошкільниками відповідно до їх нозологій.
СЛАЙД №8
Під час роботи з вихованцями особлива увага приділяється збереженню їх психічного здоров’я, підвищенню активності та самостійності через індивідуальні та групові заняття, які спрямовані на розвиток емоційно-вольової та пізнавальної сфери дошкільників. Також з даною категорією дітей здійснюється профілактична робота щодо подолання різноманітних форм дезадаптованої поведінки (підвищеної тривожності, сором’язливості, гіперактивності, агресивності тощо); розвитку загальної та дрібної моторики рук; підвищення рівня психологічної готовності до навчання в школі.
Для більш ефективної організації роботи з вихованцями використовую казкотерапію, піскотерапію, ізотерапію, музикотерапію, ейдетичні прийоми, психогімнастику.
СЛАЙД №9
Важливою складовою в організації психологічного супроводу дітей з особливостями розвитку є налагодження співпраці з родинами. Психолого-педагогічна підтримка батьків є життєво необхідною, тому що саме від них та їх внеску в процес виховання та навчання залежить повноцінний розвиток їх дітей. На жаль, трапляється і так, що члени родин вихованців недостатньо усвідомлюють діагноз дитини. Незначні відхилення від норми, які вчасно можна було б успішно подолати, з часом виростають у проблеми, які у віці 7-8 років вже усунути надзвичайно важко. Саме тому практичний психолог повинен допомогти батькам побачити реальну перспективу розвитку їх дитини.
У нашому закладі протягом року проводяться різноманітні види роботи з батьками: анкетування, Дні відкритих дверей, консультації, ділові ігри. Протягом року організовано роботу клубу «Турботливі батьки», де вони під час тренінгів мають змогу навчатися, як правильно спілкуватись з дитиною, виражати свою любов, виходити з конфліктних ситуацій мирним шляхом. Важливо й те, що батьки розуміють – вони не самотні у своїх проблемах. На сторінках сайту ДНЗ, в інформаційних куточках систематично розміщується інформація з практичними рекомендаціями щодо формування вольових якостей дитини, активізації пізнавальних процесів тощо.
СЛАЙД №10
У нашому ДНЗ психологічною службою проводяться різні форми роботи з педагогами: анкетування, консультації, тренінги та семінари-практикуми «Адаптація дітей з особливими освітніми потребами до ДНЗ», «Профілактика синдрому емоційного вигорання педагогів», «Збереження психофізичного здоров’я дошкільників», «Робота з агресивними, тривожними дітьми», «Соціалізація дітей з вадами психофізичного розвитку» тощо.
СЛАЙД №11
Результатом проведеної корекційно-розвивальної роботи є те, що більша частина вихованців після закінчення дошкільного закладу наздоганяють своїх ровесників у розвитку та йдуть навчатися у загальноосвітні школи міста.
Останні коментарі