Профілактика емоційного вигорання педагогів
«Освітлюючи інших, згораю сам…». На жаль, цей вислів актуальний і сьогодні
«Освітлюючи інших, згораю сам…». На жаль, цей вислів актуальний і сьогодні. Незважаючи на те, що про емоційне вигорання написано сотні книг, а руйнівний його вплив на людину доведений численними дослідженнями, небагато людей здатні зрозуміти, що з ними відбувається, і зупинити процес вигорання.
Встановлено, що до емоційного вигорання більш схильні спеціалісти, які змушені в силу своєї професійної діяльності багато і інтенсивно контактувати з іншими людьми (психологи, педагоги, соціальні працівники, юристи, медики, продавці, менеджери та інші), оскільки вони під час роботи зазнають сильних нервово-психічних навантажень, що проявляються в емоційній втомі і виснаженні. Як наслідок, змінюється поведінка, почуття, мислення, здоров’я. Змінюється ставлення до роботи, до оточуючих і до власного життя. В нашій ментальності існує переконання, що згоріти на роботі – це почесно. Дуже часто нам доводиться працювати за принципом «Якщо не я, то хто?».
Найскладнішим є те, що вигорання розвивається поступово, і в цьому його підступність. Людина часто не усвідомлює його симптомів. Вона не може побачити себе збоку і зрозуміти, що відбувається.
Отже, профілактика емоційного вигорання починається з уміння розпізнавати і розуміти суть проблеми, захищати свою нервову систему засобами психологічної саморегуляції.
Саме тому 19 листопада 2015 року на базі ДНЗ №1 «Орлятко», відповідно до плану роботи Конотопського міського методичного кабінету, відбулося засідання методичного об’єднання практичних психологів дошкільних навчальних закладів міста Конотоп з питання «Профілактика емоційного вигорання педагогів». Відкрила захід та наголосила на актуальності теми семінару методист з психологічної служби міського методичного кабінету Шкурко О. С. В ході семінару учасники були ознайомлені з поняттям «синдром емоційного вигорання», його основними причинами, симптомами, фазами розвитку та шляхами запобігання емоційного вигорання. Під час проведення тренінгового заняття практичним психологом ДНЗ №1 «Орлятко» Панчук І.І. мали можливість визначити основні умови збереження власного емоційного здоров’я, ознайомитися з сучасними техніками і прийомами стабілізації емоційного стану, отримати знання щодо профілактики стресових станів у навчально-виховному процесі.
Практичний психолог дошкільного закладу створила умови для психологічного розвантаження присутніх та надала інформацію про сучасні техніки і прийоми стабілізації емоційного стану. Під час відкритого заходу панувала атмосфера емоційної свободи та відкритості, дружелюбності і довіри один до одного. Були проведені такі цікаві вправи: «Що приносить мені задоволення», «Лагідний дощ», «Подорож до морського узберіжжя» та ін.
Вихователям були надані цікаві поради щодо профілактики негативних емоційних станів:
- живіть під гаслом: « Все, що відбувається, – на краще»;
- не ігноруйте перші симптоми втоми;
- робіть «тайм-аути». Для забезпечення психічного і фізичного благополуччя дуже важливий відпочинок від роботи й інших навантажень;
- візьміть за правило довше і частіше спілкуватися з людьми, які вам приємні;
- тренуйте навички саморегуляції;
- підтримуйте гарну спортивну форму;
- пам’ятайте про свої позитивні якості, замість того, щоб пам’ятати погане. Ставтеся до себе добре.
Важливо пам’ятати, що робота без радості пришвидшує вигорання в багато разів. Якщо ж користуватися настановою: «Не можеш робити те, що любиш – навчись любити те, що робиш»!
Останні коментарі