Колегія (грудень 2017). Довідка Про підсумки виконання комплексної Програми «Освіта Конотопа» на 2014-2017 роки

Комплексна Програма «Освіта Конотопа» на 2014-2017 роки була затверджена рішенням міської ради від 25.12.2013 (6 скликання 43 сесія) (далі – Програма). Мета Програми – створення механізму стійкого інноваційного розвитку освітньої галузі міста, умов для поетапного переходу до нового рівня комплексного матеріально-технічного забезпечення закладів освіти міста Конотопа, запровадження в навчальних закладах технологій, що забезпечують збереження здоров’я учнів, удосконалення дошкільної та позашкільної освіти шляхом створення умов для духовного, інтелектуального, творчого та фізичного розвитку дітей. Протягом 2014-2017 років до Програми вносилися необхідні зміни та доповнення.

Програма була спрямована на розв’язання таких проблем:

  • оновлення матеріально-технічної, науково-методичної бази та оснащення сучасним навчальним та технологічним обладнанням закладів освіти міста;
  • перевантаження груп закладів дошкільної освіти міста;
  • забезпечення рівного доступу до якісної освіти дітей та учнівської молоді;
  • впровадження в освітню систему інформаційно-комунікаційних технологій;
  • оснащення навчальних закладів сучасною комп’ютерною технікою (навчальними комп’ютерними комплексами);
  • науково-методичне забезпечення роботи з обдарованою молоддю, створення програмно-методичних комплексів для навчання цих учнів, підвищення фахового рівня педагогічних працівників щодо роботи з обдарованими учнями;
  • модернізація системи підвищення кваліфікації та перепідготовки педагогічних працівників;
  • недостатнє фінансування та незадовільний стан матеріально-технічної бази закладів позашкільної освіти.

Виходячи з мети та проблематики, заявлених у Програмі, протягом 2014-2017 років освітня стратегія міста була спрямована на забезпечення умов функціонування і розвитку системи освіти, створення умов рівного доступу до здобуття якісної освіти в навчальних закладах та у забезпеченні умов для виховання компетентної особистості. Одразу можемо зазначити, що протягом звітного періоду за активної підтримки місцевого самоврядування та батьківської громадськості вдалося забезпечити стабільну роботу галузі та дещо поліпшити матеріально-технічну базу закладів освіти міста.

ПІДСУМКИ ЗА НАПРЯМАМИ

  1. УПРОВАДЖЕННЯ В НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ СПРИЯТЛИВОГО СЕРЕДОВИЩА, СПРЯМОВАНОГО НА ЗБЕРЕЖЕННЯ ЗДОРОВ’Я УЧНІВ.

1.1.Залучення учнівської молоді до участі в акціях щодо пропаганди здорового способу життя

З метою формування в учнівської молоді міста навичок здорового способу життя в закладах освіти міста традиційними стали такі акції: «Скажемо наркотикам: «Ні!», «День толерантності», «16 днів проти насильства»; заходи до Дня порозуміння з ВІЛ-інфікованими, в ході яких проводяться виховні години, лекції, бесіди, тренінгові заняття, круглі столи, інше. Щорічно в навчальних закладах міста проводиться Тиждень психології, в ході якого практичними психологами проводяться різноманітні заходи спрямовані на збереження психічного, духовного та соціального здоров’я учнів, а саме: виступи, дебати, ігри, тренінги, акції, перегляд фільмів, конкурси стіннівок, тощо.

Одним із напрямків роботи щодо збереження здоров’я дитини є забезпечення мотивації батьків на формування здоров’язберігаючого способу сімейного життя, формування сімейних цінностей. З цією метою в місті п’ятий рік поспіль працює психологічний проект на міському телебаченні «50 порад від психолога на головні питання для мам і тат». Тематика передач для батьків досить різноманітна: «Комп’ютерна залежність у дітей», «Прийоми подолання стресів». «Готовність дітей до школи», «Особливості підліткового віку», «Країна ідеальних відносин» (щодо профілактики насильства) тощо.

1.2.Проведення щорічних конкурсів для підтримки орієнтації учнів на здоровий спосіб життя

Відділом освіти забезпечується формування здоров’язберігаючого освітнього простору. Постійно проводяться конкурси серед учнівської та студентської молоді на кращі матеріали антитютюнової пропаганди та пропагування переваг здорового способу життя: конкурс на кращий твір, випуск буклетів «Зроби вибір на користь здоров’я», конкурси стіннівок, плакатів, листівок антинікотинового спрямування, конкурси малюнків «Здоровий спосіб життя», інше. Щорічно в закладах освіти проводиться День здоров’я в ході якого проводяться спортивні турніри, змагання, спартакіади та інші заходи спрямовані на збереження фізичного здоров’я учнів.

1.3.Реконструкція та розвиток плавальних басейнів у дошкільних навчальних закладах

Протягом 2014-2017 років учні 4-11 класів усіх шкіл міста мали можливість у період опалювального сезону відвідувати басейн на базі ЗОШ №13. Так, наприклад, протягом 2015-2016 н.р. басейн відвідало 1387 учнів; протягом 2016-2017 н.р. – 890 учнів (на 36% менше, що пов’язано з пізнім початком роботи басейну через неполадки очищувальної системи та карантинними заходами у закладах освіти). Водночас вихованці закладів дошкільної освіти позбавлені такої можливості. Незважаючи на містку назву пункту (реконструкція плавальних басейнів), можливість реконструювати басейн найближчим часом є тільки в ДНЗ №3 «Теремок» (на перспективу – у ДНЗ №4 «Сонечко»). Протягом звітного періоду цього не вдалося зробити, однак у проекті програми на наступний період (2018-2021 роки) цей пункт конкретизовано.

1.4.Організація відпочинку в пришкільних та заміських таборах, санаторіях та інших оздоровчих закладах.

Протягом 2014-2017 років дітям надавались оздоровчо-відпочинкові послуги в 14 пришкільних, 7 профільних і 1 позаміський заклад оздоровлення та відпочинку. Фінансування здійснювалося належним чином.

У 2014 – оздоровчо-відпочинковими послугами охоплено 2391 дитина, що становить 40 % від кількості дітей віком від 7 до 17 років

У 2015 – 2727 дітей , що становить 40 % від кількості дітей віком від 7 до 17 років.

У 2016 – 2400 дітей, 37,5% від кількості дітей віком від 7 до 17 років. У пришкільних таборах було оздоровлено 1800 дітей, у профільних 300 дітей. У позаміському таборі «Мрія» за весь період оздоровчої кампанії 2016 року оздоровлено 342 дитини.

2017 року оздоровчо-відпочинковими послугами охоплено 2580 дітей, що становить 40% від кількості дітей віком від 7 до 17 років. У позаміському оздоровчому таборі «Мрія» оздоровлено 339 дітей шкільного віку (у 2016 –  342 дитини).

Цьогоріч діти, батьки яких загинули або знаходяться в зоні проведення АТО, охоплені відпочинком та оздоровленням у кількості 68 осіб, також група дітей (14 осіб) оздоровилися в дитячому оздоровчому закладі ТОВ «Прибережний».

Особливістю оздоровчих кампаній 2016 та 2017 років була організація 5 літніх мовних таборів. В Конотопській спеціалізованій школі ІІ-ІІІ ступенів №2 діяв мовний оздоровчий табір “Plast” в СШ № 9 «M&MS», СШ 12,3 «Rainbow», гімназія «Fortune». Родзинка – іноземні волонтери на базі СШ №9.

1.5.Проведення комплексних екскурсійних програм для дітей та молоді.

Мета комплексних програм – засобами екскурсій на місцевому матеріалі знайомити учнів з історичним минулим нашого міста, країни, досягненнями національної культури, природою, традиціями і звичаями свого народу, а також національними культурами інших народів, які проживають на території України.

Протягом 2014-2017 років закладами освіти міста організовано та проведено екскурсійні програми, поїздки в такі міста та села України – Суми, Київ, Львів, Полтава, Біла Церква, Батурин, Жолдаки, с.Бреч, інші:

  • 2014 – 334 поїздок;
  • 2015 – 405 поїздок;
  • 2016 – 448 поїздок;
  • 2017 – 475 поїздок.

Значну екскурсійну роботу за період дії Програми було проведено Конотопською СЮТур:

Період Кількість екскурсій Кількість дітей Назва екскурсій для учнів шкіл міста та вихованців СЮТур гуртків краєзнавчого напряму Екскурсоводи
2013-2014 н.р. 22 455 – Пам’ять зберігає історію

– Пам’ятники рідного міста

– Подвиг  народу в граніті й бронзі

– Вулиці рідного міста розповідають

Рось Ніна Василівна

 

Покровенко Наталія Вячеславівна

2014-2015 н.р. 24 528 – Про Конотоп з любов’ю

– Екскурсії до української хати

– Засніженими вулицями міста

– Пам’ятні міста Конотопщини

– Пам’ять про них бережуть обеліски

-Подвиг народу в грані та бронзі

2015-2016 н.р. 5 87 – Екскурсія до пам’ятного знаку Конотопської битви

– Екскурсія ” Українська світлиця”

2016-2017 н.р. 13 196 – Трамвайні екскурсії до Дня міста, Дня захисту дітей

– Екскурсії до музею міліції, авіації,

2017-2018 н.р. 4 90 – Проспектом Червоної Калини

– Осінній Конотоп запрошує

Всього 68 1356

У 2016-2017 н.р. за рахунок місцевого бюджету профінансовано триденну екскурсійну поїздку групи учнів Конотопської спеціалізованої школи I-III ступенів №3 у кількості 30 осіб до міста Львова на суму 55,6 тис.грн.

1.6.Організація харчування дітей окремих категорій у закладах дошкільної та загальної середньої освіти міста (учасники АТО).

         З метою створення сприятливого середовища, спрямованого на збереження здоров’я учнів, відділом освіти шляхом внесення відповідних змін у Програму з вересня 2014 року було встановлено додаткові пільги щодо батьківської плати за харчування дітей окремих категорій у закладах дошкільної та загальної середньої освіти міста за рахунок коштів міського бюджету, а саме: безкоштовним харчуванням забезпечено дітей з сімей військовослужбовців та працівників Збройних сил України, Національної гвардії України, Служби безпеки України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань, які виконують службові обов’язки під час антитерористичної операції (під час перебування у зоні АТО), дітей загиблих батьків під час проведення антитерористичної операції в зоні проведення АТО та дітей, чиї батьки є зниклими безвісті під час проведення антитерористичної операції в зоні проведення АТО, а також дітей, чиї батьки знаходяться на лікуванні після отримання поранення під час виконання службового обов’язку в зоні проведення АТО.

У 2014 році профінансовано: ЗЗСО – 86,5 тис.грн.; ЗДО – 102,5 тис. грн..

У 2015 році: ЗЗСО – 119,5 тис.грн.; ЗДО – 122,5 тис.грн.

У 2016 році організація харчування дітей окремих категорій (діти учасників АТО) також здійснювалась за рахунок коштів міського бюджету: ЗЗСО – 133,0 тис.грн.; ЗДО – 140,0 тис грн.

У 2017: ЗЗСО – 148,5 тис.грн.; ЗДО – 143,5 тис. грн..

Всього: ЗЗСО – 487,5 тис.грн.; ЗДО – 508,5 тис. грн

При цьому організація харчування у закладах дошкільної та загальної середньої освіти для зазначеної категорії дітей здійснювалася згідно з Порядком організації гарячого харчування у дошкільних та загальноосвітніх навчальних закладах дітей окремих категорій.

1.7.Організація харчування дітей 1-4 класів та пільгових категорій дітей у ЗНЗ

Відділом освіти забезпечено створення сприятливого середовища, спрямованого на збереження здоров’я учнів шляхом організації харчування дітей 1-4 класів та пільгових категорій дітей у загальноосвітніх навчальних закладах міста.

За період дії Програми з міського бюджету профінансовано 9408,8 тис. грн. на харчування дітей 1-4 класів та пільгових категорій дітей у ЗНЗ:

  • 2014 – 1950,3 тис.грн.
  • 2015 – 1658,6 тис.грн.
  • 2016 – 1994,2 тис. грн. з місцевого та 364,1 тис. грн. з державного бюджетів.
  • 2017 – заплановано 3805,7 тис.грн.

З початку 2017 року успішно діє принципово новий Порядок організації гарячого харчування у закладах дошкільної та загальної середньої освіти дітей окремих категорій та дітей пільгових категорій, що регламентує забезпечення безкоштовним харчуванням за рахунок коштів міського бюджету в закладах освіти, підпорядкованих відділу освіти дітей учасників АТО, дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування; дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних і інклюзивних класах та дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім’ям»; вихованці дошкільних навчальних закладів та учні 1-4 класів із числа дітей-інвалідів; вихованців закладів дошкільної освіти із числа дітей багатодітних сімей; учнів 1-4 класів закладів загальної середньої освіти та вихованців закладів дошкільної освіти.

Новизна Порядку полягає в тому, що звільнення дітей окремих та пільгових категорій у закладах освіти міста, або зменшення розміру плати за харчування у закладах дошкільної освіти проводиться відповідно до наказу керівника закладу освіти, може переглядатися протягом року та запроваджується в тижневий термін після подання до закладу освіти необхідних документів. Деталі прописані в зазначеному Порядку, відповідальність за дотримання якого несе керівник.

Зазначимо, що й у проекті Програми «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки» передбачено саме такий чинний на сьогодні Порядок організації гарячого харчування.

  1. РОЗШИРЕННЯ МЕРЕЖІ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ КОНСТИТУЦІЙНИХ ПРАВ ЩОДО ДОСТУПНОСТІ ЗДОБУТТЯ ОСВІТИ

2.1.Розширення мережі навчальних закладів та забезпечення їх належного функціонування.

Протягом 2014-2017 років здійснювалося забезпечення належного функціонування мережі навчальних закладів.

Гостра потреба в розширенні мережі груп у зв’язку із значним перевантаженням була і є в закладах дошкільної освіти. Відділ освіти використовує найменші можливості для відкриття додаткових груп. Так, у березні 2014 року відкрито додаткову групу для дітей з особливими освітніми потребами з нозологією «розумова відсталість» у ДНЗ №4 «Сонечко» на 12 місць. У 2015-2016 н.р. – додаткову групу на 20 місць у ДНЗ №5 «Сніжок».

З 01.05.2016 року до комунальної власності Конотопської міської ради прийнято Підлипненський ДНЗ «Колосок», забезпечено його фінансування згідно з чинним законодавством з міського бюджету.

З 01.09.2016 року в дошкільних навчальних закладах міста додатково відкрито 3 групи на 65 місць: у ДНЗ №8 «Волошка» (30 місць), Підлипненський ДНЗ «Колосок» (20 місць) та 1 група компенсуючого типу в ДНЗ №3 «Теремок» (15 місць).

2.2.Відновлення роботи непрацюючих дошкільних навчальних закладів міста.

У 2013-2014 навчальному році розпочав роботу тривалий час непрацюючий заклад дошкільної освіти міста ДНЗ №6 «Струмочок».

У 2018 році в межах нового проекту Програми «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки» заплановано замовлення проектно-кошторисної документації по непрацюючому ДНЗ №9 «Горобинонька».

2.3.Поглиблення співпраці в галузі освіти з міжнародними організаціями, фондами.

Протягом 2014-2017 деякі заклади загальної середньої освіти міста співпрацювали з такими організаціями (гімназія, СШ №2,3):

2014 –         Гімназія: American councils FLEX «Програма обміну майбутніх лідерів», eTwinning Plus, People to People International;

СШ №3: участь учнів школи в польсько-українському проекті.

2015 –         Гімназія: eTwinning Plus.

У 2016 році з метою покращення рівня володіння англійською та німецькою мовами, створення спільних проектів із школами ЄС та учасниками eTwinning Plus міжнародні проекти продовжилось у Конотопській гімназії (eTwinning Plus, People to People International, Гете Інститут) та у СШ №2 (eTwinning Plus). Також з метою формування нової культури енергоспоживання, проведення інформаційних та навчальних заходів з енергетичної тематики, розміщення інформації в соціальних мережах та місцевих ЗМІ Конотопська СШ №2 тісно співпрацює з асоціацією «Енергоефективні міста України», GIZ (Німецьке товариство міжнародного співробітництва ГмбХ за дорученням Федерального міністерства довкілля, охорони природи, будівництва та безпеки ядерних реакторів) у рамках проекту «Школа енергії 2.0».

У 2017 році продовжується співпраця гімназії та СШ №2 з міжнародними партнерами (eTwinning Plus, «Школа енергії 2.0»). Також Конотопська гімназія зав’язала партнерські стосунки з організацією «School and Classroom Program» (листування, спільні проекти зі студентами Малайзії).

2.4.Фінансове забезпечення функціонування та розвитку закладів позашкільної освіти.

Протягом 2014-2017 років здійснювалося фінансове забезпечення функціонування та розвитку закладів позашкільної освіти міста.

Так, наприклад, у 2016 році з міського бюджету позашкілля профінансовано в сумі 7891,6 тис.грн. З них оплата праці з нарахуваннями становить 6065,8 тис. грн; придбання предметів, матеріалів обладнання та інвентарю – 287,7 тис. грн.; поточні ремонти – 365,0 тис. грн.; оплата послуг – 26,0 тис. грн.; видатки на відрядження – 43,2 тис.грн.; оплата комунальних послуг та енергоносіїв – 1103,9 тис.грн.

У 2017 році планові призначення  – 12 073 тис.грн, з них оплата праці з нарахуваннями становить 9 813,8 тис.грн., придбання – 247,0 тис. грн.; поточні ремонти – 320,0 тис.грн.; сплата послуг – 216,8 тис.грн.; видатки на відрядження – 47,0 тис.грн.; оплата комунальних послуг – 1 412,8 тис.грн., медикаменти – 7,0 тис.грн.

3.УПРОВАДЖЕННЯ В НАВЧАЛЬНО-ВИХОВНИЙ ПРОЦЕС ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ.

3.1.Забезпечення закладів освіти сучасною комп’ютерною технікою, обладнанням та відповідним обладнанням.

З метою підвищення якості навчально-виховного процесу, підвищення інформаційної компетентності учасників освітнього процесу протягом звітного періоду за кошти міського бюджету в заклади освіта міста було придбано сучасну комп’ютерну техніку та обладнання на такі загальні суми:

 

Заклади освіти 2014,

тис. грн

2015,

тис. грн

2016

тис. грн.

2017,

тис. грн.

Усього за період дії Програми,

тис. грн.

ЗЗСО 94,1 329,3 1073,0 469,7 1 966,1
ЗДО 21,8 5,2 142,9 36,0 205,9
ЗПО 3,6 11,2 89,5 14,1 118,4

У грудні 2016 року три школи міста отримали комп’ютерне обладнання з Китайської Народної Республіки – три комп’ютерні класи та ліцензійне програмне забезпечення, а саме: ЗОШ №11 – 11 комп’ютерів, ЗОШ №7 – 13 комп’ютерів, СШ №12 – 12 комп’ютерів.

За кошти соціально-економічного розвитку держави в сумі 100 тис. грн. у позашкільні навчальні заклади придбано 7 комп’ютерів та 3 комп’ютери – у дошкільні навчальні заклади міста.

Протягом 2017 року здійснюється забезпечення закладів загальної середньої освіти сучасною комп’ютерною та мультимедійною технікою: ноутбуками (гімназія, НВК: ЗОШ 1 ст.-ДНЗ «Казка», ЗОШ №5, ЗОШ №13), мультимедійними проекторами, інтерактивними дошками (НВК: ЗОШ 1 ст – ДНЗ, ЗОШ №5), мультифункціональними пристроями (гімназія, ЗОШ №13) на загальну суму 298,2 тис.грн.

Придбані за рахунок субвенції державного бюджету інтерактивні дошки та проектори на суму 199,0 тис грн. (СШ №3, ЗОШ №7, 10, 13, 14).

3.2.Забезпечення доступу до сучасних інформаційних ресурсів.

Усі заклади дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти міста мають доступ до інформаційної мережі Інтернет. Окрім того, у СШ №2 та ЗОШ №11 підведено високошвидкісний Інтернет. Заклади освіти міста мають власні сайти та є активними користувачами соціальних мереж.

3.3.Забезпечення безперебійного функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти

Відділом освіти та закладами освіти міста забезпечено безперебійне функціонування Єдиної державної електронної бази з питань освіти. Уся інформація оперативно вноситься в інформаційну систему управління освітою.

  1. МАТЕРІАЛЬНО-ТЕХНІЧНЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ

У 2016 році вперше за останні роки Конотопською міською радою були виділені кошти на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів у розмірах:

– ЗОШ – 1400 тис.грн.;

– ДНЗ – 1220 тис.грн.;

– ПНЗ – 140,0 тис.грн.;

-Всього – 2770,0 тис.грн.

У 2017 році, другий рік поспіль, Конотопською міською радою були виділені кошти на зміцнення матеріально-технічної бази навчальних закладів у таких розмірах:

-ЗНЗ – 1275 тис.грн.;

– ДНЗ – 978 тис.грн.;

– ПНЗ – 120,0 тис.грн.;

Всього -2373 тис.грн.

4.1.Забезпечення розвитку матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів

У 2016 році основні витрати на розвиток матеріально-технічної бази загальноосвітніх навчальних закладів складають 2000,0 тис.грн., а саме: придбання меблів – 283,3 тис. грн.; комп’ютерної та побутової техніки (водонагрівачі, жарочні шафи, електричні плити, тощо) – 205,5 тис.грн; придбання посуду – 52,3 тис.грн.; придбання матеріалів, будівельних матеріалів, обладнання, інвентарю для господарської діяльності, паливно-мастильних матеріалів, запчастин до транспортних засобів, тощо – 954,9 тис.грн.; електротовари – 62,6 тис. грн.; миючі засоби – 33,9 тис.грн.; спортивний інвентар – 92,7 тис.грн.; канцтовари, передплата періодичних видань – 59,5 тис.грн.; придбання віконних та дверних блоків – 255,3 тис.грн.

У 2017 році придбано швейні машинки – 40,8 тис.грн.; канцтовари на суму 80,0 тис грн.; миючі засоби  – 85,0 тис .грн.; віконні та дверні блоки – 229,7 тис грн.; спортивне обладнання (гвинтівки) – 31,4 тис.грн; спортінвентар – 18,6 тис.грн.; меблі – 65,5 тис.грн; стенди – 33,7 тис.грн.; будів.матеріали, обладнання, інвентар для господарської діяльності – 869,3 тис.грн.

4.2.Забезпечення розвитку матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів та НВК

У 2016 році основні витрати на розвиток матеріально-технічної бази дошкільних навчальних закладів та НВК складають 1700,0 тис.грн., а саме: придбання меблів – 296,3 тис. грн.; комп’ютерної та побутової техніки (водонагрівачі, жарочні шафи, електричні плити тощо) – 219,1 тис.грн; постільна білизна -210,5 тис.грн.; придбання посуду – 62,3 тис.грн.; придбання матеріалів, будівельних матеріалів, обладнання, інвентарю для господарської діяльності, паливно-мастильних матеріалів, запчастин до транспортних засобів, тощо – 646,3 тис.грн.; електротовари – 23,8 тис. грн.; миючі засоби – 133,8 тис.грн.; спортивний інвентар – 32,2 тис.грн.; канцтовари, передплата періодичних видань –28,4 тис.грн.; придбання віконних та дверних блоків – 47,3 тис.грн.

У 2017 році основні витрати – віконні та дверні блоки – 41,5 тис.грн.; меблі – 40,5 тис.грн.; миючі засоби – 187,5 тис .грн.; посуд – 80,4 тис.грн.; постільна білизна – 43,2 тис.грн.; електротовари – 41,8 тис. грн..; канцтовари – 73,7 тис. грн..; комп’ютерна та побутова техніка – 59,3 тис.грн.; будів.матеріали, обладнання, інвентар для господарської діяльності – 681,3 тис.грн.

Придбані за рахунок субвенції державного бюджету дитячі майданчики на суму 199,0 тис.грн (ДНЗ №3,6, НВК : ЗОШ 1 ст.-ДНЗ).

4.3.Забезпечення розвитку матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів

У 2016 році основні витрати на розвиток матеріально-технічної бази позашкільних навчальних закладів складають 150,0 тис.грн., а саме: придбання комп’ютерної техніки – 25,3 тис.грн; придбання матеріалів, будівельних матеріалів, обладнання, інвентарю для господарської діяльності, паливно-мастильних матеріалів, запчастин до транспортних засобів, тощо – 56,9 тис.грн.; електротовари – 2,4 тис. грн..; миючі засоби – 0,4 тис.грн.; канцтовари, передплата періодичних видань –5,0 тис.грн.; музичні інструменти – 60,0 тис.грн.

У 2017 році 205,0 тис.грн., а саме: канцтовари – 11,5 тис.грн.; миючі засоби – 16,0 тис.грн.; будів.матеріали, обладнання, інвентар для господарської діяльності – 89,5 тис.грн., сценічний одяг – 8,5 тис.грн.; меблі – 79,5 тис.грн.

4.4.Забезпечення розвитку матеріально-технічної бази дитячо-юнацької спортивної школи М.Маміашвілі

З метою зміцнення та розвитку матеріально-технічної бази дитячо-юнацької спортивної школи М.Маміашвілі протягом 2016 року здійснено такі заходи: капітальний ремонт бігових доріжок на суму 322,3 тис.грн.; добудова незавершеного будівництва побутового корпусу на стадіоні Локомотив на суму 2000,0 тис.грн.; капітальний ремонт будівлі фасаду ДЮСШ – 291,7 тис.грн.; поточні ремонти приміщень – 127,0 тис. грн.; інші витрати на матеріально-технічну базу (придбання) на суму 75,8 тис. грн.

Протягом 2017 року 421,8 тис.грн. Спортінвентар, спортивний одяг – 187,2 тис.грн.; лижеролери – 57,4 тис.грн.; світильники – 25,0 тис грн..; запчастини для автобуса та паливно-мастильні матеріали – 90,0 тис грн..; інші витрати на матеріально-технічну базу – 61,2 тис.грн.

4.5.Фінансове забезпечення функціонування та розвитку закладів професійно-технічної освіти міста

У 2016 році відділом освіти забезпечено фінансування функціонування та розвитку закладів професійно-технічної освіти міста в сумі 18306,9 тис грн., з них 13464,9 тис.грн. – кошти місцевого бюджету, 4842 тис.грн. – кошти державного бюджету. На поточні ремонти та придбання у жовтні 2016 року виділено 340,0 тис.грн. з міського бюджету.

У 2017 році цей пункт виключено.

4.6.Підтримка функціонування навчальних закладів міста, у тому числі ВНЗ III рівнів акредитації

На підтримку функціонування Індустріально-педагогічного технікуму КІ СумДУ з метою забезпечення умов для здобуття повної загальної освіти випускниками шкіл міста Конотопа у 2016 році виділено 77,0 тис.грн з міського бюджету

5.ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ РІВНОГО ДОСТУПУ ДО ЯКІСНОЇ ОСВІТИ

5.1.Забезпечення безперебійного функціонування шкільного автобусу (кадрове та матеріально-технічне забезпечення)

Протягом звітного періоду відділом освіти міської ради забезпечено безперебійне функціонування шкільного автобусу

  • 2014 – на загальну суму 52,5 тис.грн.;
  • 2015 – на загальну суму 65,0 тис.грн.;
  • 2016 – на загальну суму 87,9 тис грн.
  • 2017 – на загальну суму 119,5 тис.грн.

Перевезення автобусом учнів Підлипненської ЗОШ здійснювалося відповідно до затвердженого маршруту та графіку руху.

На придбання запчастин та поточний ремонт шкільного автобусу у 2017 році виділено _41,5 тис.грн. (у 2016 – 5,5 тис. грн.), на забезпечення паливно-мастильними матеріалами – 78,4 тис.грн. (у 2016 році – 82,4 тис.грн.).

5.2.Організація різних форм навчання: індивідуальної, інклюзивної, забезпечення оптимальних умов навчання для дітей, що потребують корекції фізичного та розумового розвитку

Для дітей з особливими освітніми потребами працювала міська ПМПК, функціонували групи компенсуючого типу, інклюзивні класи, спеціальний клас, індивідуальна форма навчання.

Відповідно до медичних висновків та рекомендацій міської ПМПК індивідуальною формою навчання

У 2014 році було охоплено 50 учнів

У 2015 – 43

у 2016 – 41

у 2017 – 37.

5.3.Співпраця з благодійним фондом «Відень» у реалізації спільних соціально-освітніх проектів

Благодійним фондом «Відень» фінансується утримання 2-х груп для дітей соціально незахищених категорій на базі ДНЗ №12 та гурток «Коло друзів» у ЦДЮТ.

У 2016 році на загальну суму – 551,1 тис. грн.

У 2017 – 754,7 тис.грн.

На комунальні послуги з міського бюджету щорічно виділяється близько 50,0 тис. грн.

  1. УДОСКОНАЛЕННЯ СИСТЕМИ РОБОТИ З ОБДАРОВАНОЮ МОЛОДДЮ.

6.1.Проведення олімпіад, турнірів, конкурсів, фестивалів тощо, у тому числі з природничо-математичних предметів та відзначення їх переможців

Протягом 2014-2017 років забезпечена участь учнів закладів загальної середньої освіти міста у міських, обласних, всеукраїнських, міжнародних конкурсах, олімпіадах, турнірах, змаганнях.

Щорічно кращі учні нашого міста є учасниками ІV (Всеукраїнського) етапу учнівських олімпіад. Результативність за 4 роки така:

2014 – 3 учасники, 2 переможці – результативність 66%

2015 – 8 учасників, 3 переможця – результативність 37,5%

2016 – з 9 учасників – 4 переможці, результативність 44,4%

2017 – з 10 учасників – 2 переможці, 20%

Результативною є робота Конотопської міської Малої академії наук

Учасниками ІІІ етапу конкуру-захисту стали

2014 – 10 учасників, 5 переможців (50%)

2015 – 12 учасників, 4 переможців (33%)

2016 – 5 учасників, 4 переможців (80%)

У 2017 році з 13 учасників ІІІ етапу конкуру-захисту переможцями стали 5 (38%).

Щорічне відзначення переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад, інтелектуальних конкурсів, турнірів здійснюється шляхом організації загальноміського свята «Сузір’я дитячих талантів».

6.2.Ведення індивідуальних творчих паспортів обдарованих дітей, занесених у банк даних «Обдарованість» і щоденників психолого-педагогічних спостережень для обдарованих дітей

Протягом звітного періоду велися індивідуальні творчі паспорти на кожного обдарованого учня, які занесені до банку даних «Обдарованість», а також щоденники психолого-педагогічних спостережень практичними психологами навчальних закладів.

У 2014 році в загальноміському банку даних «Обдарованість» занесена інформація про 1458 учнів: інтелектуальна обдарованість – 385, творча – 283, соціальна – 183, технічна – 19, спортивна – 500.

У 2015 – 1417 учнів: інтелектуальна обдарованість – 355, творча – 488, соціальна – 129, технічна – 20, спортивна – 377.

У 2016 році є інформація про 1346 осіб. З них інтелектуальна обдарованість – 379 учні, творча – 499 учні, соціальна – 116 учнів, технічна – 19 учнів, спортивна – 338 учнів.

У 2017 – 1276 осіб: інтелектуальна обдарованість – 342, творча – 488, соціальна – 131, технічна – 18, спортивна – 297.

6.3.Поповнення інформаційного банку даних про вступ до вищих навчальних закладів обдарованих учнів, які закінчили школи міста

У закладах освіти міста й у Конотопському міському методичному кабінеті щороку поновлюється банк даних обдарованих учнів, які закінчили школу, про вступ до вищих навчальних закладах. Статистичні дані – у міському методичному кабінеті.

6.4. Заохочення переможців олімпіад, конкурсів, турнірів, оглядів конкурсів художньої самодіяльності.

Президентські стипендіати

2014 рік: учні гімназії (2 особи), 1 учень ЗОШ №7 та 1 учень СШ №12.

2015 рік: учениця гімназії (Кущенко Катерина)

2016 рік: учні СШ №3 (Куций Святослав) та СШ №12 (Лященко Олексій)

2017 рік: учні гімназії (Чаманов Руслан, Сергієнко Єлизавета) та учениця ЗОШ №10 (Довгаль Ольга)

Довгаль Ольга два роки поспіль виборює І місця на ІІІ етапі МАН і тому буде отримувати Президентську стипендію й у наступному 2018 році.

2017

П`ять учнів ЗЗСО отримують з 1 січня по 31 грудня 2017 року стипендію голови Сумської обласної державної адміністрації:

– Коноваленко Владислав Олегович, учень ЗОШ №10;

– Доля Максим Вячеславович, учень СШ №12;

– Гапєєва Владислава Олегівна, учениця гімназії;

– Степаненко Олександра Петрівна, учениця СШ №3;

– Мажара Анастасія Сергіївна, вихованка ДЮСШ Михайла Маміашвілі.

Стипендію імені Тараса Шевченка отримують учні гімназії Стефанишин Аліна та Калантаєнко Наталія.

6.5.Залучення обдарованої молоді, педагогічних працівників міста до участі у міжнародних науково-практичних конференціях, змаганнях, конкурсах, Всеукраїнських турнірах

Протягом 2014-2017 років учні та вчителі міста брали активну участь у Всеукраїнських, конкурсах, змаганнях турнірах: Всеукраїнський турнір юних журналістів (гімназія), Всеукраїнський турнір юних економістів (гімназія та СШ №3), Всеукраїнський турнір юних натуралістів (ЗОШ №10) та ін.

6.6.Проведення щорічних свят для підтримки та заохочення обдарованих дітей  і молоді

2014

06 травня 2014 року відбулася урочисте свято «Сузір’я дитячих талантів» Грошові винагороди у розмірі від 100 до 400 грн. отримали 68 учнів на загальну суму 19,2 тис. грн.

2015

Свято «Сузір’я дитячих талантів» відбулося 20 травня 2015 року. Грошові винагороди у розмір від 100 до 200 грн. отримали 63 учні на загальну суму 13,5 тис. грн.

2016

10 травня 2016 року відбувся урочистий захід вшанування учнів – переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад, інтелектуальних конкурсів, турнірів – «Сузір’я дитячих талантів». Грошові винагороди у розмірі від 100 до 700 грн. отримали 76 учнів на загальну суму – 23 050 грн.

2017

17 травня 2017 року було проведено загальноміське свято вшанування учнів-переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад, інтелектуальних конкурсів, турнірів – «Сузір’я дитячих талантів». Грошові винагороди в розмірі від 100 до 1000 грн отримав 71 учень на загальну суму 26 000.

7.КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ, ПІДВИЩЕННЯ РІВНЯ ПЕДАГОГІЧНОЇ МАЙСТЕРНОСТІ ПРАЦІВНИКІВ ЗАКЛАДІВ ОСВІТИ МІСТА

7.1. Курсова підготовка та підвищення кваліфікації вихователів дошкільних навчальних закладів, вчителів загальноосвітніх навчальних закладів та керівників гуртків позашкільних закладів освіти

Протягом 2014-2017 років було забезпечено виконання плану курсової підготовки педпрацівників, що здійснювалася в ДВНЗ «Універсистет менеджменту освіти» Національної академії педагогічних наук України, Сумському ОІППО за різними формами навчання (дистанційна, очно-дистанційна, очна, індивідуальна, експрес-курси, проблемно-тематичні курси та інші).

Загальна кількість педагогічних працівників ЗЗСО, які підвищили кваліфікацію така:

2014 – 224

2015 – 278

У 2016 – 229.

У 2017 (за 1 півріччя) – 127

Здійснювалася організація виїзних курсів для працівників дошкільних закладів (кухарі та вихователі)

2014 – 37 (вихователі, завідуючі)

2015 – 55 (вихователі, завідуючі, вихователі-методисти)

2016 – 83 (кухарі, вихователі)

2017 – 19 (вихователі)

7.2.Участь педагогів у обласних та Всеукраїнських конкурсах професійної майстерності

Відділом освіти та міським методичним кабінетом проводилася відповідна робота по організації конкурсу «Учитель року».

У 2014 році в II (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2014» переможцем у номінації «Початкові класи» стала Юрченко О.М., вчитель початкових класів СШ №3, а лауреатом – вчитель географії СШ №2 Цибіна Г.І. у номінації «Географія»

У 2015 році в II (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2015» взяла участь та стала лауреатом вчитель хімії ЗОШ №13 Рихлік О.І.

У 2016 році в зв’язку з сімейними обставинами кандидатури не були представлені в очно-заочному етапі ІІ (обласного) туру Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2016».

У 2017 році в ІІ (обласному) турі Всеукраїнського конкурсу «Учитель року-2017» у номінаціях «біологія» та «інформатика» успішно взяли участь та стали лауреатами вчителі Конотопської ЗОШ № 11 Петрушенко С.О. та вчитель інформатики Конотопської СШ № 9 Артюх Ю.В.

7.3.Заохочення педагогів, вихованці яких стали переможцями олімпіад, конкурсів, турнірів, оглядів конкурсів художньої самодіяльності тощо.

Щорічно виплачуються надбавки вчителям до посадового окладу, які підготували переможців Всеукраїнських учнівських олімпіад:

У 2014 році встановлені надбавки 31 вчителю загальноосвітніх навчальних закладів міста у розмірі від 5 до 40 відсотків до посадових окладів на загальну суму 64,6 тис.грн.

У 2015 – 43 вчителя, 92,6 тис. грн

У 2016 – 52 вчителя, 106,7 тис.грн.

2017 – 48 вчителів, 209,4 тис.грн.

Зразкові та народні колективи у 2016 році отримали доплати на загальну суму 10,8 тис.грн.; у 2017 – 34,7 тис.грн.

8.СТВОРЕННЯ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ФУНКЦІОНУВАННЯ БОГУНІВСЬКИХ КЛАСІВ НА БАЗІ КОНОТОПСЬКОЇ ЗАГАЛЬНООСВІТНЬОЇ ШКОЛИ I-III СТУПЕНІВ №7 ІМЕНІ Г.ГУЛЯНИЦЬКОГО

8.1. Розвиток та зміцнення матеріально-технічної бази школи

У 2015 році на зміцнення матеріально-технічної бази Конотопської ЗОШ №7 імені Г.Гуляницького було виділено 6,5 тис.грн.

У 2016 році на розвиток та зміцнення матеріально-технічної бази Конотопської ЗОШ №7 імені Г.Гуляницького було придбано господарчих товарів, будівельних матеріалів, паливно-мастильних матеріалів, канцтоварів та ін. на загальну суму 122,3 тис.грн.

У 2017 році – 105,2 тис.грн.

8.2.Уведення та утримання штатної одиниці офіцера-вихователя (вихователя ГПД)

Уведено штатну одиницю офіцера-вихователя (вихователя ГПД); на утримання якої у 2015 році виділено – 33,8 тис.грн.; 2016 році – 43,8 тис. грн., у 2017 році – 55,2 тис.грн.

8.3. Уведення та утримання соціального педагога

Посаду соціального педагога не введено у зв’язку з економією бюджетних коштів.

8.4.Забезпечення учнів військовою формою

Учні богунівських класів ЗОШ №7 забезпечені військовою формою за рахунок інших джерел (батьки).

8.5.Організація гурткової роботи спільно з позашкільними навчальними закладами

Протягом звітного періоду організовано гурткову роботу спільно з такими позашкільними навчальними закладами: ЦДЮТ, СЮТур, СЮН, ДШМ та ДЮСШ М.Маміашвілі.

8.6.Проведення екскурсій по історичних (знакових) місцях міста та області

Систематично проводилися екскурсії по історичних місцях міста, області за рахунок інших джерел фінансування.

Екскурсійні поїздки: с.Бреч Чернігівської область; м.Батурин Чернігівської обл.; м.Путивль Сумської обл.; дендропарк «Тростянець», с.Качанівка Чернігівська обл. та інші.

 

9.ВІДНОВЛЕННЯ СТРІЛЕЦЬКИХ ТИРІВ ТА ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ ВИКЛАДАННЯ ПРАКТИЧНОЇ ЧАСТИНИ КУРСУ «ЗАХИСТ ВІТЧИЗНИ» (ЦЕЙ НАПРЯМ ДІЯВ ТІЛЬКИ ПРОТЯГОМ 2016 РОКУ, був виключений у зв’язку з прийняттям комплексної міської програми національного, військово-патріотичного виховання на 2016-2018 роки, затвердженою рішенням міської ради від 24.10.2016 (7 скликання 22 сесія), розробник та відповідальний виконавець – відділ молоді та спорту міської ради)

9.1.Ремонт тиру спеціалізованої школи І-ІІІ ст. №3

З метою забезпечення відпрацювання практичної частини курсу «Захист Вітчизни» у 2016 році здійснено придбання та проведено ремонт тиру Конотопської СШ №3 на загальну суму 35,5 тис.грн. Відкриття тиру відбулося 14 жовтня 2016 року.

9.2. Придбання трьох одиниць малокаліберних гвинтівок та набоїв

В 2017 році придбано по одній пневматичній гвинтівці Hatsan 70 в кожний закладад загальної середньої освіти міста: 12 шт на загальну суму 31,4 тис.грн.

9.3. Створення кімнати для зберігання зброї

Створено кімнату для зберігання зброї, обладнано сигналізацією.

9.6. Придбання навчальних стендів для кабінетів «Захист Вітчизни»

Навчальні стенди для проведення занять курсу «Захист Вітчизни» наявні. У деяких закладах оновлені. Відділ міської ради у справах молоді та спорту для облаштування тиру в СШ №3 надав плакати з військово-патріотичного виховання молоді.

9.7.Взаємодія загальноосвітніх навчальних закладів з об’єднаним міським військовим комісаріатом

Забезпечено взаємодію закладів загальної середньої освіти з Конотопським міським військовим комісаріатом відповідно до розроблених та затверджених заходів на відповідний рік. Водночас зауважимо, що ОМВК не йде на тісну співпрацю з навчальними закладами. Безрезультатними є наші звернення з проханням провести зустрічі, лекції, практичні заняття, надати методичну допомогу, необхідне матеріальне забезпечення (близько 7 років тому ОМВК було вилучено з закладів загальної середньої освіти навчальні гранати, протигази і т.д., зараз це все знаходиться на складах ОМВК).

 

ВИСНОВКИ

Отже, за час дії Програми «Освіта Конотопа на 2014-2017 роки» з урахування усіх внесених змін, галузь освіти міста отримала позитивні результати, на які можемо спиратись під час розробки проекту Програми «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки, а саме:

  • сформовано й збережено мережу закладів загальної середньої освіти, дошкільної освіти, позашкільної освіти, яка в цілому забезпечує потреби громади міста;
  • здійснюється забезпечення рівного доступу шляхом організації підвезення та безперебійного функціонування шкільного автобусу; шляхом організації різних форм навчання дітей з особливими освітніми потребами;
  • започатковано перехід до конкурсного відбору керівників;
  • впроваджуються цифрові та мультимедійні технології в освітній процес;
  • здійснюється дослідно-експериментальна та інноваційна робота в освітньому просторі Конотопа;
  • частково оновлюється матеріально-технічна, науково-методична база закладів освіти міста;
  • здійснюється оснащення сучасним навчальним та технологічним обладнанням деяких закладів освіти міста;
  • підвищується якість освіти в закладах дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти міста;
  • створено науково-методичну установу Конотопський міський методичний кабінет, що здійснює науково-методичне забезпечення системи загальної середньої, дошкільної, позашкільної освіти, організовує науково-методичну роботу, підвищення кваліфікації, професійного рівня педагогічних працівників.
  • успішно функціонує міська психолого-медико-педагогічна консультація, діяльність якої спрямована на виявлення, облік, діагностичне обстеження дітей з особливими освітніми потребами;
  • здійснюється формування навичок здорового способу життя у здобувачів освіти міста.

 

Водночас залишаються нерозв’язаними такі основні проблеми у сфері освіти міста:

  • фінансування освітньої галузі міста в основному зорієнтоване на утримання сформованої мережі закладів освіти, а не на її розвиток;
  • перевантаження груп закладів дошкільної освіти міста є перешкодою у забезпеченні потреби у дошкільній освіті;
  • щорічне збільшення кількості дітей з особливими освітніми потребами та недостатньо облаштоване інклюзивне освітнє середовище для їх підтримки й реалізації права на якісну та доступну освіту;
  • необхідність упровадження в закладах освіти міста сучасних здоров`язберігаючих освітніх технологій з метою формування у дітей екологічної грамотності та здорового способу життя;
  • налагодження партнерських взаємостосунків між усіма учасниками освітнього процесу;
  • невідповідність між можливостями сучасних технологій та станом матеріально-технічного й інформаційно-аналітичного забезпечення освіти міста;
  • відсутність швидкісного Інтернету, Wi Fi в закладах освіти гальмує впровадження інноваційних підходів у освітньому процесі;
  • застаріле обладнання навчального і загального призначення для кабінетів закладів загальної середньої освіти з природничо-математичних і технологічних дисциплін;
  • необхідність підвищення професійного рівня молодих фахівців з перших років роботи у закладі освіти;
  • потребує модернізації система забезпечення професійного розвитку та підвищення кваліфікації педагогічних працівників, у тому числі й тих, що працюють з обдарованими учнями та з учнями з особливими освітніми потребами;
  • робота з обдарованими дітьми потребує науково-методичного забезпечення, створення програмно-методичних комплексів та упровадження сучасної системи мотивації;
  • організація сучасного освітнього середовища Нової української школи, що згідно з Концепцією Нової української школи потребує широкого використання ІТ-технологій, нових мультимедійних засобів навчання, оновлення лабораторної бази для вивчення предметів природничо-математичного циклу;
  • запровадження компетентісного підходу в руслі Концепції Нової української школи як базового для успішної самореалізації учня – як особистості, громадянина, фахівця.

Проблем чимало, на розв’язання яких і буде спрямована комплексна міська програмам «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки» у разі її затвердження.

_________________________________________________________________________________________

Виходячи з вищесказаного колегія відділу освіти вирішила:

  1. Інформацію із зазначеного питання взяти до відома.
  2. Визнати роботу відділу освіти та керівників закладів освіти міста щодо реалізації міської комплексної Програми «Освіта Конотопа на 2014-2017 роки» задовільною.
  3. Рекомендувати відділу освіти
    • При розробці проекту комплексної міської Програми «Освіта Конотопа на 2018-2018 роки» включити таке:

– розширення мережі закладів дошкільної освіти міста шляхом відкриття додаткових груп у працюючих закладах та реконструкції непрацюючих закладів дошкільної освіти;

– забезпечення належного протипожежного захисту в усіх закладах освіти міста, що знаходяться в підпорядкуванні відділу освіти;

– сприяння впровадженню інноваційних технологій в освітній процес шляхом підключення до високошвидкісного Інтернету, оновлення матеріально-технічного й інформаційно-аналітичного забезпечення, тощо;

– передбачення заходів щодо реалізації концепції Нової української школи;

– підвищення мотивації учасників освітнього процесу через заохочення педагогів, вихованці яких стали переможцями олімпіад, конкурсів, турнірів, тощо та впровадження нових форм роботи як з обдарованими дітьми, так із дітьми з особливими освітніми потребами.

До 12 січня 2018 року

  • Проводити постійний моніторинг та аналіз пропозицій керівників закладів освіти міста щодо розв’язання найбільш актуальних проблем галузі освіти міста з метою внесення необхідних змін у Програму «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки»

Протягом 2018-2021 років

  • Доводити до відома керівників закладів освіти міста проект Програми, затверджену Програму та усі необхідні зміни, що вносяться в період дії Програми шляхом розміщення відповідної інформації на офіційному сайті відділу освіти.

Протягом 2018-2021 років

  1. Керівникам закладів освіти міста у разі потреби надавати пропозиції щодо підготовки проекту Програми «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки», а після затвердження зазначеного проекту пропозиції щодо внесення актуальних змін до цієї Програми.

Протягом 2018-2021 років

  1. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на заступника начальника відділу освіти Гаценко Л.Г.

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *