Доповідь начальника відділу освіти Конотопської міської ради на серпневій конференції педагогічних працівників (2018 р.)

«Нова українська школа у місті без бюджету. Про готовність працювати за будь-якого розвитку подій…»

 

Вступ

 

2018/2019 навчальний рік розпочинаємо разом із Новою українською школою, в основі реалізації якої:

– Концепція «Нова українська школа», що вчитиме втілювати знання у повсякденне життя;

– новий ЗУ «Про освіту» від 05.09.2017, який регулює основні засади нової освітньої системи, містить багато перехідних положень, однак деякі його норми повинні застосовуватися на практиці з моменту набуття чинності.

У червні 2018 року питання «Про стан реалізації окремих положень Закону України «Про освіту», що потребують негайного практичного застосування», розглядалося на колегії відділу освіти. Розглянуто такі аспекти:

термінологічні зміни: усі заклади освіти перейшли до використання в наказах, листах, положеннях та інших офіційних документах актуальної термінології;

прозорість та інформаційна відкритість закладів освіти: прийнято рішення невідкладно забезпечити оприлюднення усієї інформації відповідно до статті 30 Закону України «Про освіту» та її своєчасне та систематичне оновлення. Протягом жовтня-листопада відділ освіти здійснить моніторинг забезпечення прозорості та інформаційної відкритості ЗЗСО, ЗДО та ЗПО міста;

система забезпечення якості освіти: у кожному закладі вже має розпочатися розбудова цієї системи на основі рекомендацій державної служби якості освіти України (ДСЯО) у тому числі в частині дотримання академічної доброчесності (з 01.09.2018 в ЗО має діяти Положення про академічну доброчесність);

доступ до якісної освіти дітей з особливими освітніми потребами:  педагогічні працівники зобов’язані вчитися працювати з дітьми з особливими освітніми потребами, керівники створювати для них умови;

зарахування учнів до закладів загальної середньої освіти: йдеться про новий Порядок зарахування, відрахування та переведення учнів до державних та комунальних закладів освіти для здобуття повної загальної середньої освіти, що набрав чинності з 08 травня 2018 року. У цьому році відділ освіти, заклади освіти та дитячі поліклініки виявилися не готовими до оперативного реагування на новий документ. Серед причин:

стислі строки;

застаріле рішення виконкому, що спричинило безліч непорозумінь (виявилися будинки, які не були включені до жодного з мікрорайонів шкіл або ж будинки, які повторювалися в мікрорайонах кількох закладів; мікрорайон СШ №2 виявився неохопленим початковою ланкою та ін.);

деякі адміністрації закладів освіти міста не ознайомилися з Порядком вчасно або ознайомилися поверхово, внаслідок чого батьки майбутніх першокласників до останнього виявилися непоінформованими про свої права, перелік документів для зарахування та терміни подачі.

Із отриманого досвіду розуміємо, що в цьому році до прийому дітей до перших класів на 2019-2020 н.р. треба готуватися вже з початку 2018-2019 н.р., а протягом березня-квітня 2019 року проводити широку інформаційну кампанію щодо правил прийому дітей до перших класів;

призначення працівників закладів загальної середньої освіти на сьогодні здійснюється керівниками ЗО, які повинні володіти основними питаннями дотримання трудового законодавства. У зв’язку з цим відділом освіти у листопаді 2018 року буде організовано окреме навчання. Водночас з моменту набуття чинності Законом України «Про освіту» відповідальність у царині дотримання трудового законодавства покладено на керівника, а тому не варто пасивно чекати навчання, а самостійно опановувати ази, шукати відповіді на нюанси.

Загалом же у світлі нового законодавства на ваги управління на противагу широкій автономії та демократії покладено значно важчу ношу відповідальності за освітню, фінансово-господарську та будь-яку іншу діяльність закладу освіти.

На сьогодні не всі керівники це усвідомлюють, тому й мають місце певні недоліки щодо виконання Закону України «Про освіту».

Із цього випливає, що в новому навчальному році, як і в попередніх роках, пріоритетним напрямком роботи кожного керівника має стати діяльність суворо в руслі вимог нового чинного законодавства.

Дошкільна освіта міста

Системний підхід у реалізації завдань розвитку дітей дошкільного віку в місті забезпечується у 14 закладах дошкільної освіти та двох навчально-виховних комплексах, у яких виховуються 2985 дітей. Відсоток охоплення дітей різними формами дошкільної освіти у 2017-2018 навчальному році склав 85%. Станом на 01.01.2018 на 100 місцях виховується 130 дітей.

Виховний процес у ЗДО забезпечують 346 педагогів. З них 194 (65%) мають повну вищу освіту, 105(35%) – базову освіту.

З метою реалізації пріоритетних напрямів наступності між дошкільним закладом та початковою школою у світлі Концепції «Нова українська школа» діяльність педагогів ЗДО спрямована на досягнення єдиної стратегічної мети в системі безперервної освіти – розвиток особистості, життєвої компетентності дитини, спрямування її на творчість і самореалізацію.

У 2017-2018 навчальному році педагогічними колективами закладів дошкільної освіти були упроваджені у навчально-виховний процес інноваційні методики, оновлені навчальні програми, сучасні технології згідно з Базовим компонентом дошкільної освіти — Державним стандартом дошкільної освіти.

У закладах дошкільної освіти №1 «Орлятко», №2 «Вербиченька», №5 «Сніжок», №11 «Вітерець» у новому навчальному році буде впроваджуватись нова освітня програма «Впевнений старт», яка розрахована для дітей старшого дошкільного віку і спрямована на підготовку до навчання у Новій українській школі. Базовим закладом на міському рівні є ЗДО №1 «Орлятко».

У закладах дошкільної освіти №3 «Теремок», №10 «Ялинка», №12 «Райдужний» продовжується робота за альтернативною інноваційною програмою «Дошкільнятам – освіта для сталого розвитку». Окрім того, у ЗДО №3 «Теремок» розпочинається робота за програмою «STREAM – освіта, або Стежинки у Всесвіт». Вихователі закладу пройшли навчання у м.Києві та отримали сертифікати. Також у закладі започатковано вивчення оновленого курсу «Логіка світу» з елементами ЛЕГО-конструювання.

Цікавою новацією стало вивчення освітньої технології «НУМІКОН» на базі ЗДО №6 «Струмочок», яка спрямована на розвиток логіко-математичних здібностей дітей.

Для розвитку фізичних здібностей дошкільників упроваджуються інноваційні технології у ЗДО №5 «Сніжок» та ЗДО №12 «Райдужний» – горизонтальний пластичний балет та робота за програмою «Казкова фізкультура» у ЗДО №8 «Волошка».

У НВК «Казка» продовжується робота щодо впровадження програми фінансово-економічної освіти дошкільників «Афлатот». У жовтні 2018 заплановано проведення засідання обласної методичної студії на базі закладу.

У 2018 році за авторською методичною розробкою директора ЗДО №14 «Калинка» Янцер О.В. був упроваджений курс з розвитку сенсорних здібностей вихованців середнього та старшого дошкільного віку «Станкове бісероплетіння». Автор розробки посіла І місце в обласному конкурсі на кращу методичну розробку у травні 2018 року.

Базовим закладом щодо упровадження інноваційних методик з питань наступності між дошкільним закладом та початковою школою у світлі Концепції «Нова українська школа» у новому навчальному році визначено ЗДО №4 «Сонечко».

Протягом року проведено низку семінарів та засідань методичних об’єднань вихователів ДНЗ, де розглядалися різні напрямки підвищення ефективності роботи закладів.

Поповнюється банк даних педагогічного досвіду ЗДО №1 «Орлятко», №2 «Вербиченька», №3 «Теремок», №4 «Сонечко», №5 «Сніжок», №12 «Райдужний», НВК «Казка» та удосконалюється зміст та методична робота з педагогічними працівниками. Лідерами публікацій у періодичній пресі республіканського рівня стали творчі колективи ЗДО № 4 «Сонечко» та ЗДО№ 1«Орлятко». Переконана, що усі заклади дошкільної освіти міста мають цікаві напрацювання і у наступному навчальному році висвітлення  досвіду роботи закладу з тієї чи іншої теми повинно стати  завданням №1 для керівників закладів.

У березні 2018 року був проведений традиційний міський конкурс педагогічної майстерності «Вихователь року» на базі ЗДО №8 «Волошка». Приємно відзначити, що в конкурсі брали участь як досвідчені, так і молоді педагоги. Переможцем конкурсу «Вихователь року 2018» визначено Зимовець Тетяну Семенівну, вихователя ЗДО №1 «Орлятко.

У 2017-2018 навчальному році ЗДО міста були активними учасниками обласних та Всеукраїнських конкурсів.

У лютому 2018 року відбувся обласний дидактико-педагогічний колоквіум з питань наступності на базі НВК «Казка» та ЗДО №5 «Сніжок».

ЗДО №1 «Орлятко» посів ІІ місце в обласному конкурсі «Гармонія руху».

Заклади дошкільної освіти №3 «Теремок» та №4 «Сонечко» взяли участь в обласному фестивалі педагогічної майстерності «Світ довкілля» та посіли відповідно І та ІІ місця.

У конкурсі на кращу методичну розробку І місце посів ЗДО №14 «Калинка».

Проте залишаються проблемні питання у функціонуванні закладів дошкільної освіти:

  • недостатня кількість кваліфікованих фахівців: вихователів зі спеціальною (дошкільною) освітою, вчителів-логопедів, вчителів-дефектологів, музичних керівників, хореографів;
  • застарілі ігрові майданчики та відсутність тіньових навісів у ДНЗ №3, ДНЗ №10 та НВК-ЗОШ І ступеня;
  • перевантаження груп;
  • невиконання норм харчування тощо.

Загальна середня освіта

Існуюча мережа закладів загальної середньої освіти міста забезпечує конституційне право кожного громадянина в Конотопі на доступність до якісної освіти.

У місті функціонують 14 закладів загальної середньої освіти та 2 школи-інтернати. Кількість учнів у школах міста становить 6505. (2016-2017 навчальний рік – 6436).

З першого вересня 2018-2019 навчального року прогнозована кількість учнів у ЗЗСО міста – 6749.

У перших класах закладів загальної середньої освіти міста розпочнуть навчання 822 учні (що на 127 учнів більше (18%), ніж у попередньому році). Всього запланована мережа з 273 класів, що на 4 більше, ніж у 2017-2018 н.р. Середня наповнюваність – 24,7 учнів у класі.

Сформовано 18 десятих класів, у них будуть навчатися 356 учнів (у минулому році десятих класів було 16, у них – 308 учнів). 356 учнів – це 59% 9-класників, які пішли в 10-й клас (минулорічний відсоток – 54%). Найнижчий відсоток випускників 9-х класів, які продовжать навчання в 2018-2019 н.р. у 10-х класах таких закладів:

ЗОШ №14 – 33% (9 учнів)

ЗОШ №10 – 40% (15 учнів)

ЗОШ №11 – 44% (20 учнів)

ПЗОШ – 44%(10 учнів)

Найвищий відсоток випускників 9-х класів, які продовжать навчання в 2017-2018 н.р. у 10-х класах у таких школах:

СШ №12 – 81%

Гімназія – 80 %

СШ №2 – 67%

У минулому навчальному році 619 учнів закінчили 9 клас. З них 23 учні отримали свідоцтва з відзнакою (3,7%). Порівняно з попередніми роками відсоток свідоцтв з відзнакою майже без змін.

Як і у 2017 році 2 випускники отримали документи про базову загальну середню освіту “За спеціальною програмою”.

В 11-му класі завершили навчання 304 випускники. З них 15 учнів закінчили школу із золотою медаллю та 8 із срібною (7,6% медалістів).

Для порівняння: у 2017-2018 н.р. завершили навчання 330 випускників, з них 15 учнів закінчили школу із золотою медаллю та 9 із срібною (7,3% медалістів); у 2015-2016 н.р. завершили навчання 319 випускників, з них 17 учнів закінчили школу із золотою медаллю та 5 із срібною (6,9% медалістів).

Це статистика підтверджених «золотих» та «срібних» нагород. Бачимо, що за три навчальні роки кількість медалістів зростає.

Щодо непідтверджених медалей:

З 23 претендентів за результатами ДПА-ЗНО 5 осіб «злетіли» (22%):

2 золоті та 1 срібна – ЗОШ №7 (у минулому році 2 учні ЗОШ №7 не підтвердили);

1 золота – СШ №9;

1 срібна – ЗОШ №10.

У 2016-2017 н.р. з 33-х випускників, які претендували на золоті та срібні медалі 9 осіб не підтвердили їх (27%) за результатами ДПА-ЗНО.

Окрім того, 5 претендентів на «золоту» медаль за результатами ДПА отримали «срібну» (СШ №3 – 4 особи, ЗОШ №5 – 1 особа).

Таким чином, найприкріша ситуація з об’єктивністю оцінювання та визначенням претендентів на золоті та срібні відзнаки вже третій рік поспіль виникає в ЗОШ №7 ім. Г.Гуляницького. Цьогоріч тільки 1 випускник ЗОШ №7 із 4 підтвердив медаль (25%).

Проаналізуємо детальніше цьогорічних претендентів на Золото, які не отримали навіть Срібло за результатами ДПА-ЗНО 2018 року:

№ з/п Назва ЗНЗ Українська мова Математика Історія України Англійська мова Фізика
Річна ДПА Річна ДПА Річна ДПА Річна ДПА Річна ДПА
1. Випускник ЗОШ №7 10 8 10 10 10 8
2. Випускник ЗОШ №7 11 11 11 11 11 8
3. Випускник СШ №9 10 10 10 8            

Розбіжність між річною та балом ДПА у претендентів на Золото свідчить про необхідність посилення контролю за правильністю визначення претендентів на нагородження Золотою та Срібною медалями з боку керівників. Хоча справедливо зазначимо, що цьогорічна ситуація у порівнянні з минулим роком значно покращилася (у претендентів немає 7, 6 і навіть 5 балів за ДПА).

Відзначимо, що за підсумками ДПА-ЗНО-2018 року претенденти на медалі 2-х ЗЗСО підтвердились 100%-во: гімназії та СШ №12, засвідчивши ефективну, організовану, об’єктивну роботу адміністрацій цих закладів.

 


ДПА у формі ЗНО

Державна підсумкова атестація випускників закладів загальної середньої освіти III ступеня проводилася у формі зовнішнього незалежного оцінювання з української мови, історії України й/або математики та предмету за вибором випускника. Серед предметів за вибором (окрім математики й історії України) найбільша кількість випускників обрали англійську (110), географію (86), біологію (53). Мала кількість осіб, які складали фізику (24) та хімію (12), підтверджує кризу фізичної та хімічної галузей знань у країні.

У ДПА з математики брали участь 120 випускників із 12 закладів ЗСО (у 2017 році – 132 учні).

На середньому рівні навченості у місті працювало – 35 дітей (28,3 %).

43 (35,8%) склали державну підсумкову на достатньому рівні.

На високому рівні навченості склали державну підсумкову атестацію 40 дітей (33,3%) у 2017 – 42 учня (31,8%).

На початковому рівні –  3 випускники (2,5%) (у 2017 році не було) у таких ЗЗСО міста:

СШ №2 – 1 особа (17 % від кількості учнів, які брали участь у ДПА)

ЗОШ №11 – 2 особи ( 25 % від кількості учнів, які брали участь у ДПА).

З української мови брали участь 297 учнів.

Початковий рівень – 6 дітей. Це 2% від загальної кількості випускників 2018 року (у 2017 році – 1,6% учнів)

На середньому рівні – 56 дітей (18,8%) за результатом, виставленим УЦОЯО, що на 0,6% менше від балу, виставленого учителем.

На достатньому рівні – 122 учнів (41,1%), високому рівні – 113 (38,1%) випускників.

Початковий рівень мають випускники таких шкіл:

СШ №2 – 2 учні (12%)

СШ №3 – 1 учень (3%)

ЗОШ №5 – 1 учень (4 %)

СШ №9 – 1 учень (6%)

ЗОШ №10 – 1 учень (7%)

Історія України197 учнів брали участь у ДПА, на початковому рівні склали 0,5% випускників 11-х класів ЗЗСО міста (2017 – 2,8%). Високий рівень – 30,4% (у 2017 було 16,7%).

Уперше у 2018 році ЗНО/ДПА з англійської мови було розуміння мови на слух – аудіювання, метою якої було визначення рівня сформованості у випускників умінь і навичок, необхідних для розуміння інформації опосередковано (з аудіозапису), що, можливо, стало значною перешкодою у складанні тестів.

Так, брали участь у ДПА з англійської мови 110 учнів. На початковому рівні – 7 дітей (6,3% від загальної кількості випускників 2018 року) таких ЗЗСО:

ЗОШ №11 – 2 учні (25%).

СШ №3 – 2 учні (16,6%).

ЗОШ №7 – 1 учень (14%).

Прикрим є те, що 2 – це учні Конотопської гімназії (4,5%).

Пропонуємо порівняти цьогорічний середній бал з предметів ДПА з минулорічним.

Середній бал з математики значно впав – 7,3 (2017 – 8,5).

Середній бал з української мови без змін – 7,8 (2017 – 7,8).

Середній бал з історії покращився – 7,8 (2017 – 7,1).

Середній бал з англійської знизився – 7,1 (2017 – 7,7), що, можливо, пояснюється не тільки недостатньою підготовкою випускників, недоцільним вибором англійської як предмету ДПА, а й нововеденим аудіюванням.

Середній бал з біології залишився на рівні – 7,3 (2017 – 7,3)

Зазначимо, що найкраща картина щодо початкового рівня в результатах з ДПА з географії, фізики та хімії – випускників, що склали ДПА з цих предметів на початковому рівні немає.

Хоча середній бал з географії дещо знизився – 7,1 (2017 – 7,8).

Середній бал з фізики виріс – 7,7 (2017 – 7,2).

Середній бал з хімії майже без змін – 8,1 (2017 – 7,9).

Загалом аналіз результатів ДПА/ЗНО по Конотопу за навчальними предметами показує достатній рівень підготовки учнів у більшості закладах ЗСО міста з більшості предметів.

ЗНО-2018

Як і в минулі роки, у Конотопі була проведена значна організаційна робота щодо проведення зовнішнього незалежного оцінювання.

З 6 лютого до 16 березня 2018 року на базі КІСумДУ було проведено реєстрацію учасників на зовнішнє незалежне оцінювання  2018 року.

Проведено навчання для 258 педагогічних працівників.

Зазначимо, що у 2018 році ЗНО з української мови і літератури проходили учні (слухачі, студенти) професійно-технічних, вищих навчальних закладів, які у 2018 році здобули повну загальну середню освіту. Таким учасникам результати тестування з цього предмета були зараховані як оцінки за державну підсумкову атестацію за освітній рівень повної загальної середньої освіти.

На основне ЗНО 22 травня та 6 червня 2018 року було задіяно 3 пункти тестування, 24 травня 2018 року було задіяно 7 пунктів тестування (постійні пункти тестування: КІСумДУ, Політехнічний технікум КІСумДУ, Індустріально – педагогічний технікум КІСумДУ, СШ №2, СШ №3, ЗОШ №5, ЗОШ №13.

Відповідно до вимог Порядку використання приміщень було забезпечено належні умови для успішного проведення зовнішнього незалежного оцінювання в пунктах тестування. Дякуємо адміністрації за якісну та належну підготовку пунктів тестування.

Під час проведення зовнішнього незалежного оцінювання були допущенні учасниками ЗНО такі порушення:

  1. Запізнення.
  2. Використання ручки синім кольором.
  3. Неправильне перенесення відповідей до бланку.
  4. Наявність мобільного телефону під час тестування.

ЗНО та ДПА з хімії, фізики проходило в м.Суми; з англійської мови, географії в м.Шостка.

У Шостку та Суми було організовано підвезення випускників:

Англійська мова – 102 учні;

Географія – 85 учнів;

Фізика – 12 учнів;

Хімія – 13 учнів.

Результати зовнішнього незалежного оцінювання 2018 року мають бути проаналізовані на педагогічних радах, методичних об’єднаннях з метою підвищення рівня вивчення предметів у закладах ЗСО та підготовки випускників для проходження ЗНО-2019.

Інноваційна діяльність

Відділом освіти та методичною службою міста здійснюється постійна робота із впровадження інноваційних технологій і методик у освітній процес, у роботу з управлінськими та педагогічними кадрами, починаючи з дошкільної ланки. Продовжуються реалізація вже впроваджених та пошуки нових методик, технологій, експериментів.

«Афлатот», богунівці, інклюзія, «Росток», «Мнемотехніка», «Розвиток продуктивного мислення», «Розумники», «Гармонія інтелекту й здоров’я», «Фінансова грамотність», “Демократична школа” та інше – усе продовжується та поглиблюється.

Дослідно-експериментальна робота триває в ЗОШ №7, СШ №2, ЗОШ №10, СШ №9, ЗОШ №11.

З 1 вересня 2017 року успішно впроваджено науково-педагогічний проект «Інтелект України» в НВК «Казка» та СШ №3 та технології розвивального навчання в Конотопській ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Григорія Гуляницького.

З 1 вересня 2018 року планується впровадження науково-педагогічного проекту «На крилах успіху» в ЗОШ №5 та СШ №12; класи «Інтелект України» знову сформовані в НВК «Казка» та СШ №3; за технологією розвивального навчання в Конотопській ЗОШ І-ІІІ ступенів імені Григорія Гуляницького знову працюватимуть першокласники.

Як і в попередні роки ініціативність з боку керівників вітається та підтримується відділом освіти та методичним кабінетом. Не зупиняємося на досягнутому. Цікавимося всім новим, що з’являється в освіті та сприяємо проведенню експериментальної та інноваційної діяльності в освітньому процесі закладів дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти міста.

Методична робота

Координуюча роль щодо удосконалення науково-методичної підтримки педагогів на засадах особистісно орієнтованого, компетентнісного та діяльнісного підходів належить методичній службі.

2017/2018 навчальний рік був надзвичайно активний на методичні заходи, адже це рік переходу до НУШ.

Продовжено співпрацю з Комунальним закладом Сумським обласним інститутом післядипломної педагогічної освіти та відділом освіти у світлі вимог щодо побудови Нової української школи. 24 жовтня 2017 року проведено тренінгові заняття за темою «Новітні підходи до розвитку (управління) навчального закладу. Реджио підхід у деталях» для керівників закладів загальної середньої освіти.

12.12.2017 на базі Конотопської ЗОШ №7 ім. Г.Гуляницького відбувся тренінг за темою «Формування ключових життєвих компетентностей учнів в умовах становлення Нової української школи» для директорів, заступників директорів та вчителів географії закладів освіти міста Конотопа, який провела Садкіна Вікторія Іванівна, головний редактор журналу «Педагогічна майстерня» Видавничої групи «ОСНОВА».

У грудні 2017 року було проведено семінар-практикум (квест) за темою «Формування ключових життєвих компетентностей учнів в умовах становлення Нової української школи» на базі СШ №12.

Секція керівників закладів освіти міста в січні 2018 року пройшла в нестандартній формі. Інтерактивна методична гра «Активні форми методичної роботи» поповнила знання директорів та їх заступників, підвищила їх професійну майстерність з даного питання.

21.01.2018 освітяни міста Конотопа відвідали школу №309 міста Києва Дарницького району, де ознайомилися з пілотними класами НУШ, науково-педагогічним проектом «На крилах успіху».

27.01.2018 у світлі вимог щодо побудови Нової української школи, у рамках реалізації проекту «Методичні мости «Шляхи до співпраці» директори та заступники директорів з навчально-виховної роботи міста Конотопа побували в місті Суми в ДНЗ №42, приватній гімназії «Просперітас» та школі №30 «Унікум», де познайомилися з інноваційними підходами до управління закладом освіти в умовах реалізації Концепції «Нова українська школа».

У квітні педагоги Конотопа ділилися досвідом з колегами з міста Суми.

Семінар директорів та заступників директорів закладів освіти міста, що відбувся на базі Конотопської ЗОШ №7 ім. Григорія Гуляницького 25.04.2018 за темою «Інноваційна та дослідно-експериментальна діяльність закладу як передумова успішного розвитку НУШ». Під час семінару педагогічний колектив презентував свої напрацювання в контексті підготовки до Нової української школи: ранкові хвилини спілкування, показові уроки та інше.

На базі СШ №2 проведено методичний порадник «Формування психологічної готовності адміністратора закладу освіти до роботи в умовах Нової української школи», ділову гру «Займи позицію».

01.03.2018 під час гри «Методичний аукціон», яку провів учитель економіки Конотопської СШ №3 Олех Анатолій Петрович, учителі перших класів мали змогу удосконалити та систематизувати свої знання щодо новітніх освітніх моделей навчання.

27.04.2018 на базі Конотопської ЗОШ №5 для директорів та заступників директорів з навчально-виховної роботи шкіл міста було проведено майстер-клас за темою «Менеджмент інновацій та сучасних педагогічних технологій» Віктором Громовим, багаторічним головою Кіровоградської міської Асоціації керівників шкіл, віце-президентом Асоціації керівників закладів освіти «Відроджені гімназії України».

З метою підвищення професійного розвитку педагогів 28 квітня 2018 року на базі Конотопської гімназії відбулася перша афілійована міська (не)конференція mini-EdCamp Konotop-2018 «Школа успіху: від натхнення до лідерства». Учасниками цієї події стали 160 зацікавлених педагогів Сумщини та інших регіонів України, із них 66 – з міста Конотопа.

Під час (не)конференції педагоги мали можливість поспілкуватися з колегами в новому дискусійному форматі, обмінятися педагогічним досвідом, об’єднуватися в групи для співпраці та вирішення спільних задач та в цілому приєднатися до спільноти відповідального вчительства.

Освітяни відвідали 37 експертних сесій з актуальних питань освітнього процесу з таких тем: коучинг в освіті, фасилітація, медіаграмотність, ненасильницька комунікація, гуманний підхід у педагогіці, професійне вигорання педагога та шляхи його уникнення, психологія взаємовідносин вчителя та учнів, нові технології в навчанні.

Навчання вчителів перших класів відбувалося під час трьох навчальних сесій на такі теми «Держстандарт», «Типові освітні програми», «Освітні галузі», «Розклад уроків для 1 класу», «Інтегрований урок».

17.08.2018 на базі Конотопської СШ №3 відбулася цікава та корисна зустріч вчителів 1-х класів з авторами підручників (1. Українська мова. Буквар. 2. Я досліджую світ.), тренерами НУШ, представниками адміністрації Новопечерської школи міста Києва Інною Большаковою та Мариною Пристінською.

Наші вчителі не стоять на місці, перебувають у постійному пошуку ідей, нових форм роботи, адже ведуть за собою учнів — майбутнє держави.

Робота з обдарованими учнями

Робота з інтелектуально обдарованими учнями проводиться в усіх закладах освіти на належному рівні.

Щорічно учні нашого міста стають переможцями ІІІ (обласного) етапу Міжнародного конкурсу з української мови імені Петра Яцика. Учні гімназії вибороли призові місця на ІІІ етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Т.Шевченка:

І місце – Калантаєнко Наталія

ІІ місце – Стефанишин Аліна.

Учениця 9 класу гімназії Калантаєнко Наталія виборола І місце на ІV етапі Міжнародного мовно-літературного конкурсу учнівської та студентської молоді імені Т.Шевченка (вчитель Хижняк Інна Михайлівна).

Щороку учні нашого міста беруть участь у всіх етапах Всеукраїнських учнівських олімпіад та зазвичай виборюють призові місця.

Однак у 2017-2018 н.р. результативність участі у ІІІ етапі впала на 20%.

Переможцями ІІІ етапу стали 42 учні з 89 учасників, результативність олімпіади склала 47,2 % (у 2016-2017 навчальному році із 77 учасників – 52 переможці (результативність 67,5%). Призові місця у 2018 році визначились таким чином:

I місця вибороли 2 учні; II місця – 11 учнів; III місця – 29 учнів. Для порівняння у 2017 році – перші місця – 5 учнів, другі – 19 учнів, треті місця –  28 учнів, у 2016 році перші місця – 7 учнів, другі – 10 учнів, треті місця – 26 учнів.

Результати ІІІ етапу Всеукраїнських олімпіад попредметно: високими є результати з правознавства (4 учасники – 4 переможці), української мови та літератури (6 учасників – 5 переможців), математики (9 учасників – 6 переможців).

І-ші місця в ІІІ етапі учні нашого міста вибороли з таких предметів:

математика – Краснянська Дарина, 7 клас, СШ №12 (вчитель Волкова Елеонора Михайлівна);

астрономія – Лагута Богдан, 11 клас, гімназія (вчитель Папенко Микола Миколайович).

Найкращий результат у ІІІ етапі Всеукраїнських учнівських олімпіад показав учень 9 класу гімназії Лисенко Микола, який виборов 4 призових місця (ІІ місце з математики, ІІІ місця з фізики, астрономії та хімії).

По 3 призових місця мають 2 учні:

Стефанишин Аліна, учениця 9 класу гімназії – два ІІ місця (з української мови та літератури, математики), ІІІ місце з історії.

Трубінова Людмила, учениця 9 класу СШ №3 – ІІ місце з англійської мови, два ІІІ місця (з української мови та літератури, історії).

5 учнів нашого міста були учасниками ІV етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад. На жаль, цьогоріч жодної перемоги на ІV етапі наші учні не здобули.

У 2017 р. кількість учасників ІV етапу – 10 учнів, із них переможців – 2;

у 2016 р. кількість учасників 9, переможців 4.

Отже, кількість переможців зменшувалась та у 2018 році зійшла нанівець.

Окремо зазначимо, що традиційно проведено міську олімпіаду з англійської мови для учнів 5-7 класів та конкурсно-розважальну програму «Кращі знавці німецької мови».

Результативною є робота Конотопської міської Малої академії наук. У ІІ етапі конкурсу-захисту взяли участь 54 учнів (у 2016/2017 – 85 учнів). Переможцями ІІ етапу стали 29 учнів (у 2016/2017 – 31 учень). Учасниками ІІІ (Всеукраїнського) етапу стали 7 учнів, із них троє переможців (результативність – 42,8%):

– Трубінова Людмила, учениця 9 класу СШ №3  – І місце (учителі Олех Анатолій Петрович та Олех Лідія Миколаївна);

– Петрушенко Едуард, учень 11 класу ЗОШ №10 – І місце (учитель Горшеніна Світлана Павлівна);

– Барабаш Владислав, учень 10 класу ЗОШ №10 – ІІ місце (учитель Горшеніна Світлана Павлівна).

Для порівняння: у 2017 році часниками ІІІ етапу були 13 учнів, із них 5 переможців (результативність – 38,5%).

Щорічно учні нашого міста беруть участь у Всеукраїнських турнірах та займають призові місця:

  • ІІ місце команди ЗОШ №10 у V Всеукраїнському турнірі юних натуралістів (вчителі Кондрушенко Іван Миколайович та Бойко Ірина Миколаївна);
  • ІІІ місце команди ЗОШ №10 у ХІІІ Всеукраїнському турнірі юних географів (вчителі Горшеніна Світлана Павлівна та Заїка Олег Славович);
  • ІІІ місце у ХІІІ Всеукраїнському турнірі юних економістів збірної команди СШ №3 та гімназії (вчителі Олех Анатолій Петрович та Хричіков Олександр Юрійович);
  • ІІ місце у ІV Всеукраїнському турнірі юних знавців курсу «Фінансова грамотність» команди СШ №3 та гімназії (вчитель Олех Анатолій Петрович);
  • два ІІІ-іх місця у VІІ обласному турнірі юних економістів – команда гімназії (вчитель Хричіков Олександр Юрійович) та СШ №9 (вчитель Алєксєєва Юлія Миколаївна).

Уже три роки поспіль безуспішною є участь учнів Конотопської гімназії у Всеукраїнському турнірі юних істориків (вчитель Белевщук Іван Миколайович), тож варто задуматись чи достатній рівень підготовки учнів до цього турніру, чи є необхідність посилити підготовку. Водночас, на жаль, гімназійна команда відмовилась від участі в турнірі юних журналістів, участь у якому завжди була результативною.

У 2018 році троє учнів міста отримують стипендію голови Сумської облдержадміністрації:

– Павловська Марія Олександрівна, учениця 10 класу Конотопської гімназії;

– Салій Тетяна Вікторівна, учениця 10 класу Конотопської гімназії;

– Чаюк Валерія Вадимівна, вихованка Конотопської дитячо-юнацької спортивної школи Михайла Маміашвілі.

Президентську стипендію у 2018 році другий рік поспіль отримує випускниця ЗОШ №10 Довгаль Ольга.

У 2019 році Президентську стипендію будуть отримувати 5 учнів Сумської області, з них двоє з Шостки, 1 – з Кролевця та двоє учнів Конотопа: Трубінова Людмила, учениця 9 класу СШ №3 та Петрушенко Едуард, випускник ЗОШ №10.

В цілому, робота з обдарованими проводиться, однак порівняння цьогорічних досягнень з попередніми роками засвідчує необхідність активізації цього напрямку діяльності шкіл.

Здобуття освіти дітьми з особливими  освітніми потребами

Відділ освіти приділяє значну увагу проблемам навчання та виховання дітей з особливими освітніми потребами.

У 2017-2018 н.р. в ЗОШ №10 функціонували 8 інклюзивних класів, у яких навчалися 24 дитини з особливими освітніми потребами.

З 01.09.2017 у Конотопському НВК: ЗОШ І ст. – ДНЗ відкрито 1-й інклюзивний клас, у якому навчаються 3 дитини з особливими освітніми потребами.

Для оптимальної організації інклюзивного навчання введено посади асистентів вчителя на кожний інклюзивний клас.

На базі Конотопського НВК: ЗОШ І ст. – ДНЗ продовжує функціонувати спеціальний клас для дітей з розумовою відсталістю (3-В), у якому навчаються 6 дітей відповідної нозології.

З 01.09.2018 планується відкриття 2 перших інклюзивних класи на базі ЗОШ №10 та НВК:ЗОШ І ст.-ДНЗ відповідно, а також 1 спеціальний клас на базі НВК:ЗОШ І ст.-ДНЗ. До зазначених перших класів подано 14 заяв дітей з особливими освітніми потребами різних нозологій.

У 2017-2018 н.р. індивідуальним навчанням було охоплено 40 учнів. Показник охоплення учнів індивідуальною формою навчання з роками залишається стабільним, незважаючи на збільшення кількості дітей, охоплених інклюзивною освітою. Це говорить про щорічне збільшення числа дітей з порушеннями психофізичного розвитку.

Дошкільна освіта для дітей з особливими потребами включає 20 груп компенсуючого типу: 14 груп для дітей з порушеннями мовлення; 2 групи для дітей з вадами зору; 1 група для дітей з вадами опорно-рухового апарату; 1 група для дітей з розумовою відсталістю; 2 групи для дітей із затримкою психічного розвитку.

З метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на здобуття освіти гостро стоїть питання про відкриття інклюзивно-ресурсного центру відповідно до постанови КМУ від 12.07.2017 №545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр». Створення такого центру на території міста дає можливість визначати потреби дитини, проводити комплексну оцінку дітей з метою визначення програми навчання та особливостей організації психолого-педагогічної допомоги за місцем проживання. Також основним завданням діяльності центру є надання психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами, які навчаються у закладах дошкільної та загальної середньої освіти або не охоплені навчанням взагалі. Для цього в інклюзивно-ресурсний центр вводяться посади фахівців дефектологічного фаху, зокрема, логопед, дефектологи (олігофренопедагог, тифлопедагог, сурдопедагог), практичний психолог, учитель лікувальної фізкультури. На сьогодні розроблено проект статуту ІРЦ та порядок проведення конкурсу на відповідні посади, визначено місце розташування центру. Очікуємо затвердження міською радою.

Позашкільна освіта

Кількість охоплених дітей позашкільною освітою в 2017-2018 н.р. – 62% (4053 учні). У попередньому році – – 57%.

На початку 2017-2918 навчального року зразковий дитячий театральний колектив «Смайл» (керівники Новікова Тетяна Миколаївна та Яценко-Мєх Юлія Миколаївна) отримав звання «Народний дитячий колектив».

З 25 по 30 червня на базі Конотопського міського центру дитячо-юнацької творчості були проведені обласні відкриті змагання з авіамодельного спорту серед учнів ЗЗСО. Всі учасники виборювали нагороди у класах вільнолітаючі, радіокеровані та кордові моделі. За підсумками змагань призові місця посіли вихованці ЦДЮТ (керівник – Коломієць Микола Олександрович).

Про безперервність у вихованні підростаючого покоління та взаємодії школи, дошкілля та позашкілля свідчить спільне проведення загальноміського свята до Міжнародного дня захисту дітей «Цей чудовий, кольоровий світ дитинства».

Педагогічні працівники закладів міста позашкільної та дошкільної освіти сформовані в методичні об’єднання на яких мають змогу обмінятися думками, дискутувати, презентувати власні напрацювання, відвідувати відкриті заняття.


Виховна робота

Виховна робота в закладах загальної середньої освіти міста в 2017-2018 н.р. була спрямована на виховання патріотичних та родинно-сімейних почуттів, збереження та популяризація культурної спадщини краю, розвиток творчих здібностей, дитячої активності, формування всебічно розвинутої особистості. Протягом навчального року проведено ряд загальноміських заходів:

  • з 9 по 14 жовтня 2017 року відбувся тематичний тиждень “Україна від козацьких часів до сьогодення”, у рамках якого в Конотопській гімназії під керівництвом Семенової Тетяни Сергіївни, учителя історії Конотопської гімназії, проведена загальноміська конкурсно-розважальна програма “Україна від козацьких часів” серед учнів 9 класів закладів освіти міста; на базі тиру СШ №3 учителем фізичного виховання, предмету “Захист Вітчизни” Козаковим Миколою Івановичем проведені загальноміські змагання зі стрільби “Де козак – там і слава”.
  • 30 листопада 2017 року на базі СШ №9 серед учнів закладів загальної середньої освіти вдруге проведений загальноміський конкурс “Євробачення 2017”. Учні продемонстрували високий рівень вокальної майстерності, творчості та креативності у своїх виступах. Адміністрація та шкільне методичне об’єднання вчителів іноземної мови забезпечили проведення свята на високому рівні. Право проведення конкурсу «Євробачення 2018» передано переможцям ЗОШ №13, які представляли Італію.

Переможці конкурсів були нагороджені дипломами, грамотами відділу освіти та грошовими вигородами від спонсорів.

  • З нагоди 100-річчя бою під Крутами01.2018 Конотопською дитячою школою мистецтв для учнів закладів загальної середньої освіти проведений загальноміський захід-реквієм “Вічна пам’ять. Крути: подвиг і трагедія”. 60 учнів із ЗОШ №7, СШ №2, №9 здійснили екскурсійні поїздки до м. Крути для вшанування подвигу юних захисників України у бою під Крутами.
  • У рамках місячника родинно-сімейного виховання 03.2018 у ЦДЮТ відбувся загальноміський фестиваль “Таланти моїх батьків”. 15 родин представили номери художньої самодіяльності (спів, танець, театральні постановки, гра на музичних інструментах, дефіле вишиванок тощо).
  • У квітні 2018 року на базі шкіл №11 та №3 проведено міський етап Всеукраїнської патріотичної гри «Сокіл» («Джура»). У грі взяли участь 12 роїв (96 учнів) із 12 закладів загальної середньої освіти міста. Учасники гри взяли участь у змаганнях та конкурсах військово-спортивного, туристсько-краєзнавчого, культурно-просвітницького спрямування. У загальному заліку переможцями стали команди: «Мужні соколи» Конотопської СШ №9 – І місце; Конотопська гімназія, а також команда «Соколята» Конотопської ЗОШ №10 посіли ІІ місце; команда «Патріот» Підлипненської ЗОШ – ІІІ місце. За результатами проходження всіх етапів було визначено переможців по кожному виду змагань.
  • В обласному етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»)», що проходила з 7 по 11 травня 2018 року в с.Пересипки Путивльського району взяла участь команда Конотопської гімназії під керівництвом учителя історії, Захисту Вітчизни школи №2 Прокопця Віктора Михайловича.

До Дня Конституції закладами освіти міста було взято участь у культурно-масовому заході БатуринФест «Шабля-2018»: учні ЗОШ №10 презентували виставку-фотозону «Жіночі головні убори від минулого до сьогодення», а випускники гімназії долучилися до молодіжних дебатів «Конституція, право та державотворення».

ПРАВОВИХОВНА РОБОТА

Завжди актуальною є проблема правопорушень серед молоді.

Станом на травень 2018 року на обліку в правоохоронних органах знаходилась 1 дитина, на обліку в школах – 34, у службі міської ради у справах дітей – 26. Виявлено 2 учні, які брали участь у скоєнні протиправних дій та 2 учні, що були притягнуті до адміністративної відповідальності за хуліганські дії. Водночас у порівнянні з 2016-2017 навчальним роком показники зменшилися на 30%.

Одним із аспектів роботи закладів з профілактики правопорушень є контроль стану відвідування учнями школи. Пропуски занять щоденно фіксувалися в спеціальних журналах. У 2017-2018 навчальному році спільно зі службою міської ради у справах дітей проведено 19 профілактичних рейдів з метою запобігання негативним проявам серед неповнолітніх.

Проте хочеться зазначити, що деякі заклади освіти неприпустимо замовчують і не надають інформацію про випадки правопорушень учнями, зберігаючи, так би мовити, імідж закладу.

ТРАВМАТИЗМ

Щорічно на виконання наказів відділу освіти відбувається організація безпеки життєдіяльності учасників навчально-виховного процесу під час навчального року та періоду канікул. Не зважаючи на це відбуваються постійні випадки травмування учнів: протягом 2017-2018 року таких випадків – 17, це на 3 більше ніж у 2016-2017, але і на 5 менше ніж у 2015-2016 навчальному році. Окрім цього, збільшується кількість травмувань учнів в позаурочний час. Так 25.06.2018 працівниками поліції було знято з поїзда обгорівше тіло підлітка, уражене електричним струмом. Пізніше виявилось, що це випускник 9-А класу ЗОШ №10 Чумаков Анатолій Васильович 2004 року народження. За версією поліції підліток опинився на даху потяга з метою зробити селфі. Тому є гостра необхідність посилити виховну роботу щодо профілактики усіх видів травматизму здобувачів освіти, особливо вуличного.

Військово-патріотичне виховання допризовної молоді

на уроках предмета «Захист Вітчизни»

На сьогодні заклади освіти є єдиним центром з підготовки юнаків та дівчат до захисту Вітчизни. У цій ситуації надзвичайно зростає роль предмету «Захист Вітчизни». Під час вивчення цієї дисципліни учні 10-11 класів знайомляться зі специфікою військової справи, готуються до виконання військових обов’язків у лавах Збройних Сил України.

У цьому напрямку відділ освіти тісно співпрацює з КУСОР «Сумський обласний центр відпочинку, оздоровлення, туризму та військово-патріотичного виховання», Конотопським об’єднаним міським військовим комісаріатом та військовими частинами, що є на території нашого міста.

У вересні 2017 року для учнів 10 класів проведено практичні заняття на базі ВЧ Т 0330, під час яких учні ознайомилися з історією створення військової частини, сучасною екіпіровкою бійця, побачили життя солдат, відвідавши казарму, та мали можливість розібрати та зібрати навчальну зброю.

У лютому-березні 2018 року відділ освіти провів фестиваль відкритих уроків з предмету «Захист Вітчизни».

Найбільш методично правильним був урок учителя школи №10 Гуденка Юрія Олеговича.

Типові недоліки під час проведення уроків такі:

  • діти не володіють навичками стройової підготовки, термінологією;
  • не контролюється відвідування уроків учнями;
  • не дотримується форма одягу учнів;
  • учителі не застосовують інтерактивні методи навчання.

Очевидно, що до цього призвів недостатній контроль з боку адміністрації за викладанням даного предмету.

Вже традиційно в березні 2018 року на базі тиру СШ №3 до Дня українського добровольця відділом освіти спільно з 58-ю окремою мотопіхотною бригадою проводились міські змагання зі стрільби з пневматичної зброї серед учнів 10-11 класів.

У квітні у школах проводилися уроки мужності за участі військовослужбовців 58-ї бригади. Десятикласники переглянули фільм про перебування військової частини в районі проведення АТО, сюжет про повернення бригади на постійне місце дислокації. З метою військово-патріотичного виховання обговорили проблеми в українській армії та нинішню ситуацію на Сході України.

Триденні навчально-польові збори.

У травні місяці для випускників шкіл міста були проведені триденні навчально-польові збори.

2 травня 2018 року для учнів 11 класів проведено перший день триденних навчально-польових зборів, під час якого можна було оглянути військову техніку. Другий день триденних навчально-польових зборів був насичений різноманітними випробуваннями. Випускники 11 класів шкіл міста мали змогу закріпити свої знання з тактичної медицини, збирання та розбирання автоматів, мінно-саперної справи, тактики ведення бою. Також юнаки та дівчата розпалювали багаття, в’язали вузли, проходили туристичну смугу перешкод та грали в гру «Лазертаг». Під час обідньої перерви школярі скоштували армійську кашу, яку їм приготували військовослужбовці 58 ОМПБ. Третій день зборів пройшов на базі закладів освіти.

На жаль, залишається невирішеною проблема матеріально-технічного забезпечення навчальних кабінетів, але ж маємо розуміти, що викладання предмету «Захист Вітчизни» у школі вимагає від учителя творчого підходу. Звертаємо увагу керівників закладів освіти на необхідність посилення контролю за підготовкою до уроків та викладанням предмету «Захист Вітчизни».


Фізичне виховання та спорт

Щороку в закладах освіти проводяться  різноманітні  спортивні змагання, що сприяє залученню великої кількості учнівської молоді до занять фізичною культурою і спортом. Команди юнаків та дівчат ЗОШ №7 брали участь у обласних змаганнях Чемпіонату Україну з баскетболу 3х3 у м. Суми  та здобули перемогу. Команда гімназії здобула ІІІ місце в ІІ етапі Всеукраїнського спортивно-масового заходу серед дітей «Олімпійське лелеченя».

У березні 2018 року вдруге проведено міські змагання з волейболу серед дівчат 8-11 класів, у результаті яких перемогу здобула команда СШ №9.

Традиційно команди загальноосвітніх та спеціалізованих навчальних закладів брали участь в міській спартакіаді серед допризовної молоді.

З листопада по березень було організовано відвідування басейну групами дітей з числа учнів закладів загальної середньої освіти. На базі басейну ЗОШ №13 проведено 98 уроки з плавання, з них – 37 уроків для учнів 4-х класів. Уроки відвідали 863 учні.

За результатами ХХV міських спортивних ігор школярів у 2017-2018 навчальному році серед команд навчальних закладів у першій групі І місце здобула команда гімназії, ІІ місце – СШ №9, ІІІ місце – СШ №12. У другій групі І місце – ЗОШ №7 та ЗОШ №14, ІІІ місце – ЗОШ №13.

Протягом березня місяця здійснено моніторинг стану медико-педагогічного контролю на уроках фізичної культури в закладах освіти, ведення якого здійснюється на достатньому рівні.

Одним із пріоритетних напрямків роботи ДЮСШ Михайла Маміашвілі є підготовка спортивного резерву до національних збірних команд України,  збірних команд Сумської області та впровадження нових спортивних технологій для збільшення відсотку результативності спортсменів на міжнародному та всеукраїнському рівні.

Найбільш яскраві досягнення минулого навчального року:

10 учням присвоєно спортивне звання «Кандидат у майстри спорту України»;

8 призерів  чемпіонату України  та 5 призерів міжнародних турнірів з греко-римської боротьби ( тренери: Гайдук Віктор та Бондар Олександр) у борців;

2 бронзи на 2 срібла на чемпіонаті України з легкої атлетики (тренер Мазура Тетяна);

бронза на чемпіонаті України з гандболу серед команд дівчат (тренер Олександр Паламарчук та Андрій Шатрава);

12 призерів чемпіонатів України з лижних гонок (тренер Ніна Савоченко), участь 3 спортсменок у чемпіонаті світу з лижних гонок у Франції;

перемога футболістів на міжнародному турнірі з футболу в Болгарії (тренер Олег Савоченко та Ігор Куліш), срібло  нашої «Вікторії» на чемпіонаті України з футзалу серед команд дівчат (тренер Куліш Олена).

Продовжується впровадження у напрямку спортивно-виховної роботи проведення традиційних заходів «Випускник – 2018» та День фізичної культури та спорту. Ці заходи, започатковані ДЮСШ Михайла Маміашвілі, вже стали традиційними загальноміськими святами.

 

Робота психологічної служби

Важливою складовою освітнього процесу є психологічна служба. Працівники психологічної служби системи освіти створюють умови, які сприяють розвитку індивідуальності кожної дитини, збереженню її здоров’я, формуванню у неї готовності до самостійного життя .

Психологічним супроводом охоплені усі типи закладів освіти міста. За останні три роки введено по 0,5 ставки соціального педагога та практичного психолога в ЗОШ № 10; 0,5 ставки практичного психолога в ДНЗ №6 «Струмочок»; 0,5 ставки практичного психолога в НВК:ЗОШ І ст.-ДНЗ; 1 ставка соціального педагога в СШ №12.

Важливий напрямок у роботі закладів освіти по створенню психологічного благополуччя – формування безпечного освітнього простору, подолання й недопущення будь-яких проявів насильства в учнівському середовищі. З цією метою у листопаді-грудні щорічно в закладах освіти проводиться акція «16 днів проти насильства», яка спрямована на профілактику насильства та булінгу, профілактику торгівлі людьми, врегулювання конфліктів, безпеку дітей в Інтернеті. Також значну роль у формуванні безпечного освітнього простору відводиться упровадженню відновних практик у навчальних закладах, де є підготовлені тренери. Шкільні служби розв’язання конфліктів працюють в ЗОШ №№ 5,10, гімназії. У наступному році планується упровадження відновних практик у ЗОШ №11. З метою надання методичної допомоги з даного напрямку у 2018 році для практичних психологів та соціальних педагогів був розроблений та презентований посібник за матеріалами роботи творчої групи практичних психологів за темою «Шкільне насильство як актуальна соціально-психологічна проблема».

Пріоритетним напрямком роботи психологічної служби у 2018 році було забезпечення супроводу сімей, які виховують дітей з особливими освітніми потребами. З метою покращення методичного забезпечення у роботі з дітьми даної категорії для практичних психологів та соціальних педагогів протягом року були проведені семінари-практикуми  «Розвиток дрібної моторики у дітей з вадами зору» на базі ЗДО №12, «Використання інноваційних технологій у роботі з дітьми логопедичних груп» на базі ЗДО №7 «Золотий ключик»; «Особливості навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами»  на базі ЦДЮТ; проведено міжрайонне методичне об’єднання «Особливості психологічного та соціально-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами в умовах інклюзивного або індивідуального навчання» на базі психологічної служби м. Кролевець. 25-26 квітня 2018 року на базі Центру дитячо-юнацької творчості відбувся науково-практичний семінар для  практичних психологів, батьків, вчителів та асистентів вчителів інклюзивних класів, вчителів індивідуальної форми навчання «Особливості навчання і виховання дітей з особливими освітніми потребами». В рамках семінару практичні психологи закладів освіти стали учасниками супервізії з тілесно-орієнтованої терапії; батьки взявши участь у майстер – класі «Як бути ефективними батьками дитини з особливостями розвитку»; педагоги отримали багато цінної інформації про специфіку навчання дітей з розладами аутичного спектру, розумовою відсталістю, дитячим церебральним паралічем, синдромом дефіциту уваги, а також практично відпрацювали методи і прийоми навчання дітей з особливостями розвитку.

Здійснюється профілактична робота із захисту прав людини шляхом формування громадянської позиції особистості учнів, розвиток відповідальної і водночас безпечної поведінки, умінь адекватного прийняття рішень. Програма «Особиста гідність. Безпека життя. Громадянська позиція» активно впроваджуються через гурткову роботу в ЗОШ № 11, в рамках «години психолога» в СШ № 9, ЗОШ № 13. У ЗОШ №14 впроваджується програма «Дорослішай на здоров’я».

Значна увага приділялась підвищенню психологічної компетентності керівників освіти в умовах формування Нової української школи. У квітні 2018 року для керівників закладів освіти, заступників директорів з НВР була проведена ділова гра «Займи позицію». Проведено тренінг для вчителів майбутніх перших класів, які будуть працювати в НУШ за темою «Формування особистісної готовності учителів до інноваційної діяльності» на базі НВК «Казка». У закладах освіти практичними психологами проведені тренінги «Нова українська школа: НУШ-2018 готуємося до змін», «Професійна компетентність педагога як передумова до успішної професійної діяльності», «Готовність до інноваційної діяльності» тощо.

Харчування

Відповідно до рішення виконавчого комітету міської ради від 25 липня 2018 року №193 «Про встановлення плати за харчування для учнів 1-4 класів та дітей пільгових категорій у закладах загальної середньої освіти міста» вартість харчування для учнів 1-4 класів становить 18 грн. 00 коп. (із яких міська рада виплачує 10 грн.). Завдяки збільшенню вартості виконання норм харчування збільшилось з 52% до 78-80% від потреби.

Вартість харчування 1 дня на дитину дошкільного віку відповідно до рішення виконавчого комітету міської ради від 31.10.2016 №314 «Про встановлення вартості харчування та зміни у режимі роботи дошкільних начальних закладах» становить 26.00 грн. за дітей старшого дошкільного віку, 22.00 грн. – за дітей ясельного віку. Виконання норм харчування складає для дітей ясельного віку 87%, дошкільного віку – 85%.

Є потреба у перегляді вартості шкільного харчування у бік збільшення, але за рахунок міського бюджету.

Оздоровлення

Улітку 2018 року функціонувало 14 пришкільних, 7 профільних і 1 позаміський заклад оздоровлення та відпочинку. Оздоровчо-відпочинковими послугами охоплено 2430 дітей (40% від кількості дітей віком від 7 до 17 років). У пришкільних таборах оздоровлено 1800 дітей, у профільних 300. Проектна потужність табору «Мрія» складає 330 осіб, за весь період оздоровлення. На першій зміні оздоровлювалися 58 дітей, на ІІ зміні – 120 дітей. На ІІІ зміні – 121 дитина.

Для дітей в пришкільних та профільних таборах було організовано 2-разове харчування, вартість на 1 дитину складала 14 грн. на день (8 грн. бюджет та 6 грн. батьківська доплата). У порівнянні з іншими регіонами в Сумській області у таборах з денним перебуванням середня вартість харчування в день на одну дитину становить у Путивльському районі 27 гривень, Конотопському – 32 гривні, Лебединському – 30 гривень, м. Лебедин – 14,5 гривні, Степанівській ОТГ – 28 гривень при середньообласному показнику 20,7 гривні.

На проведення оздоровчої кампанії 2018 року відповідно до рішення виконкому від 31.05.2018 № 138 «Про оздоровлення дітей та підлітків влітку 2018 року» передбачені кошти на здешевлення путівок у сумі 100 0 тис. грн., на харчування дітей у пришкільних та профільних таборах 229,0 тис.грн. та на оздоровлення дітей пільгової категорії 342,0 тис.грн.

Відділом освіти протягом квітня-травня 2018 року проведені значні роботи по підготовці табору «Мрія» до роботи. Зокрема встановлено автоматичну пожежну сигналізацію на суму 116,0 тис.грн. та облаштовано штучну водойму на суму 20, 0 тис.грн.

Дякуємо всім колективам закладів освіти міста за проведену оздоровчу кампанію.

Кадрові питання

Із 970 педагогічних працівників закладів освіти у 2017-2018 навчальному році, атестовано 184, що складає 19%. Вищу та І кваліфікаційні категорії отримали 103 педагогічні працівники (65,6%), педагогічні звання «учитель-методист» – 10 (6,4%), «старший учитель» – 24 (23,5%).

Експертною комісією Сумського ОІППО схвалено методичні розробки педагогів, які претендували на присвоєння педагогічних звань «учитель – методист», Білецької Тетяни Анатоліївни, вчителя хімії ЗОШ №5 та Зимовець Олени Олексіївни, вчителя біології ЗОШ №13.

Щорічний фестиваль передового педагогічного досвіду «Атестація – досвід, результат, успіх» продемонстрував високий рівень майстерності педагогів, які атестувалися на присвоєння педагогічних звань: Білецької Тетяни Анатоліївни, вчителя хімії ЗОШ№5, Зимовець Олени Олексіївни, вчителя біології ЗОШ№13, Чернявської Наталії Миколаївни, Пагрець Світлани Аркадіївни, вчителів початкових класів ЗОШ№5, Яценко-Мех Юлії Миколаївни, викладача ДШМ. У рамках фестивалю в закладах проведені творчі звіти педагогів, презентації їх досвіду роботи, виставки педагогічної майстерності «Я атестуюсь».

Дякуємо за проведену атестацію шкільним комісіям та методисту міського кабінету Онищенко Тамарі Миколаївні.

Упродовж 2017-2018 н.р. успішно організовано курсову підготовку: забезпечено контроль за виконанням планів курсової підготовки, підготовлено замовлення на організацію й проведення курсової підготовки в 2019 році.

Відповідно до Закону України «Про освіту» у 2018-2019 роках поступово змінюються підходи до планування курсової підготовки. Щорічно кожен педагог має пройти курси підвищення кваліфікації в обсязі 30 годин у будь – якій формі з отриманням відповідного ліцензованого сертифікату. У перехідний період 2018-2022 років планується проведення виїзних курсів за вибором на базі Конотопського міського методичного кабінету згідно з додатковим замовленням. Так у 2018 році сформовано 5 груп у кількості 128 осіб, в 2019 році 8 груп у кількості 222 особи, для яких курси будуть проведені в терміни, визначені СОІППО. Такий підхід зменшить навантаження на бюджет та забезпечить педагогам можливість підвищувати кваліфікацію.

Приємно відзначити, що 2-й рік поспіль наші вчителі є успішними у Всеукраїнському конкурсі «Учитель року». У 2018 році переможці І (міського) туру в номінації «Фізична культура» Панченко Олена Миколаївна, вчитель ЗОШ №7, та в номінації «Українська мова та література» Лемешко Олена Анатоліївна, вчитель ЗОШ №11, достойно представили Конотоп в ІІ (обласному) турі. Переможцем стала Панченко О.М., а Лемешко О.А.- лауреатом. Панченко О.М. представляла нашу область на Всеукраїнському турі конкурсу та стала дипломантом. З 01.03.2018 по 01.03.2019 вони отримують відповідно 35% та 25% надбавки до посадового окладу. Тож матеріальний стимул до участі в конкурсі в педагогів є.

Запрошуємо бажаючих до участі в І (міському) турі конкурсу «Учитель року – 2019» у номінаціях «Французька мова», «Географія», «Основи здоров’я», «Захист Вітчизни» та «Вчитель інклюзивного класу».

Підготовка до нового навчального року

Станом на 29.08.2018 з місцевого бюджету на 2018 рік не виділено коштів для проведення капітальних ремонтів та реконструкцій закладів освіти, у зв’язку із незатвердженням бюджету на 2018 рік. Проте закладами освіти забезпечено проведення поточних ремонтів у всіх закладах освіти за спецрахунок, із залученням спонсорських коштів:

Фарбування спортивних, актових залів, класних кімнат, побілка стелі і часткове переклеювання шпалер, ремонт, заміна дверей, парт, інше.

Підготовка приміщень до нової української школи в закладах освіти міста завдяки фінансовій підтримці батьківських комітетів.

Косметичні ремонти, фарбування сходів, ремонти ганків у закладах дошкільної освіти.

Заміна вікон на енергозберігаючі та заміна мийних ванн.

Фарбування сходової клітки у групах БФ «Відень» за кошти благодійного фонду «Відень» та поточний ремонт у спальній кімнаті та роздягальні у групі «Сонечко» за кошти благодійного фонду «Відень» у ЗДО №12 «Райдужний».

Відремонтовано частину даху на харчоблоці та пральні та ремонт аварійної відмостки у ЗДО №13 «Веселка».

У ЗДО №7 «Золотий ключик відбулось встановлення трьох пісочниць.

Усі заклади дошкільної освіти виконали косметичні ремонти ігрових майданчиків та генеральне прибирання прилеглих територій.

У всіх закладах позашкільної освіти міста виконано покраску дверей, батарей, підлоги в коридорах та класах Окрім того, виконані ремонтні роботи відповідно до профілю:

-у ДХШ виготовлено частину меблів у кабінети, вмонтовано тумби під умивальники;

-у ДШМ оновлено обладнання костюмерної, замінено електричний розподільний щиток;

-у ЦДЮТ проведено частковий ремонт системи опалення, капітальний ремонт роздягальні хореографічного залу, меблі в гурткову кімнату «Аксесуарне моделювання»;

-у СЮН було проведено ремонт вольєрів, поклейка декоплінтусів, фарбування частини фундаменту, фарбування паркових лав.

У ході підготовки до нового навчального року проведено й інші роботи: лабораторні вимірювання опору ізоляції, повірка лічильників, перезарядка та придбання вогнегасників на загальну суму 124,132 тис.грн.

Проведено процедуру державних закупівель й укладено угоди із державним підприємством «Конотопське лісове господарство» на суму 1271,2 тис.грн, щодо постачання 1920 кубічних метрів дров у заклади освіти міста. Станом на 01.10.2018 заклади будуть забезпечені твердим паливом.

У ході перевірки закладів освіти компетентною комісією у складі представників депутатського корпусу, виконавчого комітету міської ради, Конотопсього міськрайонного управління ГУДПСС в Сумській області, управління державної служби України з надзвичайних ситуацій виявлено ряд недоліків, усунення яких потребує суттєвого фінансування в подальшому.

Так, потребує реконструкції приміщення Конотопської гімназії, необхідно завершити реконструкцію приміщення ЗДО №10 «Ялинка».

В аварійному стані перебувають та потребують капітального ремонту покрівлі ЗОШ №10, ЗОШ №11, ЗОШ №5, СШ №12, ЗОШ №14.

Є потреба у проведені капітальних ремонтів фасадів ПЗОШ, ЗОШ №11, СШ №9 (початкова ланка), СШ №12 та ЗОШ №14, а також ЗДО №3 «Теремок», ЗДО №13 «Веселка», ЗДО №11 «Вітерець» та ЗДО №8 «Волошка».

Необхідно провести капітальний ремонт харчоблоків СШ №9 та ЗДО №7 «Золотий ключик».

Є гостра потреба і вимога Президента, Уряду, Міністерства освіти і науки України, Департаменту обладнати класи для навчання дітей в умовах Нової української школи.

Необхідно передбачити кошти на виконання заходів по протипожежній безпеці, придбанню шкільних меблів, дошок, наочних матеріалів, посуду, оновленню технологічного обладнання харчоблоків, продовженню роботи по енергозбереженню та заміні віконних рам на енергозберігаючі.

Усі ці потреби є нагальними, однак відсутність відповідних рішень сесії міської ради унеможливлює виділення коштів.

Водночас, перебуваючи в умовах фінансового «анабіозу», освітня галузь міста готова розпочати новий навчальний рік.

Фінансування

Основним джерелом фінансування галузі є кошти міського бюджету (загальний фонд). Загальний бюджет по освіті  у 2015 складав 100 340 00 грн., у 2016 – 113 970 200 грн., у 2017 – 166096,6 тис. грн.. У проекті бюджету на 2018 рік бачимо цифру193386,0 тис. грн., проте ця цифра не у повній мірі задовольняє першочергові потреби галузі.

Разом з тим слід відмітити, що безпрецендентним є той факт, що місто Конотоп уже 8 місяців живе без прийнятого бюджету – за тимчасовим кошторисом, що дозволяє щомісяця використовувати не більше, ніж 1/12  від суми бюджету 2017 року. Ця сума дозволяє фінансувати тільки захищені статті (заробітна плата, нарахування, енергоносії, харчування, медикаменти). Не здійснено ніяких капітальних та поточних ремонтів, не проводиться придбання необхідних товарів.

З 2015 року на фінансування заробітної плати педагогічних працівників закладів загальної середньої освіти направляється субвенція з державного бюджету, розмір якої визначається  відповідно до нормативів нарахування на одного учня. У 2015 році освітня субвенція по м. Конотоп складала 50 215,7 тис. грн., у 2016 – 51 634,5 тис. грн., у 2017 – 59895,0 тис. грн., у 2018 – 64525,0 тис.грн. Ця сума не покриває заробітну плату, адже згідно з постановою Кабінету Міністрів від 11 січня 2018 року №22  посадові оклади педпрацівників шкіл виросли на 10%. Незабезпеченість складає 6573,3 тис. грн. – а це заробітна плата за півтора місяці. Через цю незабезпеченість відділ освіти не має сьогодні можливості своєчасно і в повному обсязі сплачувати заробітну плату, педпрацівники шкіл тільки на початку вересня отримають частину відпускних і заробітної плати за серпень, а після 10 вересня – іншу частину. Не буде своєчасно виплачуватись і надбавка  у розмірі 20% від посадового окладу за престижність педагогічної праці педагогам, що працюватимуть в умовах Нової української школи (це 198,1 тис.грн. за період з 1 вересня до 31 грудня 2018 року)  та надбавка в розмірі 20% за роботу в інклюзивних класах та групах (190,3 тис. грн. за той же період).

Заробітна плата усіх інших категорій  працівників освіти сплачується із фондів місцевого бюджету і там таких проблем не прогнозуємо.

Містом не прийнято ряд субвенцій – 1493 667,0 тис. грн. на реалізацію Концепції «Нова українська школа», що спрямована на закупівлю ноутбуків для вчителів, парт та стільців для учнів та дидактичних матеріалів, 208,0 тис. грн. для обладнання тренінгового класу НУШ, 698 330,0 тис. грн. на фінансування проведення корекційно-розвиткових занять з учнями інклюзивних та спеціальних класів в ЗОШ №10 та НВК, 108,0 тис. грн. для придбання матеріалів та обладнання для інклюзивно-ресурсного центру, 199,5 тис. грн. з обласного бюджету для оздоровлення дітей пільгових категорій.   Під загрозою перебуває реалізація міжнародного проекту та освоєння грантових коштів на утеплення ДНЗ №10 «Ялинка» та Конотопської гімназії.

Другий рік поспіль для педагогів не передбачена основна щорічна винагорода згідно із ст. 57 ЗУ «Про освіту». Це все наслідки політичної кризи в нашому місті, яка з кожним днем загострюється і ставить під загрозу не тільки розвиток галузі, а і її належне функціонування.  Проте освіта повинна залишатися поза політикою, і ця думка Міністра освіти є слушною, адже тільки стабільна робота нашої галузі  дає країні і місту надію на життя.

Взаємодія із Профспілкою

Соціальне партнерство – основа взаємовідносин з освітянською профспілкою на підставі закону України «Про соціальний діалог в Україні», Угоди між відділом освіти та радою Профспілки, інших нормативно-правових актів.

Важливими віхами співпраці стали проведення спільних нарад та консультацій із соціально – економічних питань, захист працівників, підготовка звернень до органів влади, нагородження та вітання освітян, оздоровлення дітей та членів освітянських родин на базі табору «Мрія», організація огляду умов праці в закладах освіти, культурно-масових заходів, зокрема Фестивалю освітянської творчості, «Спартакіади здоров’я», створення позитивного морально – психологічного клімату в освітянському середовищі.

Робота відділу освіти

Протягом останніх чотирьох років робота галузі була спрямована на виконання комплексної програми «Освіта Конотопа» на 2014-2017 рр., що затверджена рішенням міської ради від 25.12.2013 року (43 сесією 6 скликання) (зі змінами). Відділом освіти своєчасно вносилися необхідні зміни в зазначену програму. На жаль, на сьогодні проект програми «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки» не прийнято, внаслідок чого виникають труднощі у фінансування деяких статей витрат.

Протягом минулого навчального року проведено 4 засідання колегії відділу освіти, на яких розглянуто 19 питань.

Підготовлено 2 проекти рішень сесій (вже згадувались – програма «Освіта Конотопа на 2018-2021 роки» та проект рішення Конотопської міської ради «Про створення комунальної установи «Інклюзивно-ресурсний центр Конотопської міської ради Сумської області»»); 9 рішень виконкому; 17 розпоряджень міського голови.

В цілому, відділ освіти в межах своїх повноважень, протягом звітного періоду забезпечував стабільність освітньої галузі міста.

 

Шановні колеги! Вітаю всіх вас зі святом! Хай усім вам щастить у цій великій, важливій роботі, хай здійсняться всі ваші творчі задуми. Миру, добра, радості та наснаги на весь новий навчальний рік!

 

Дякую за увагу!

 

 

Начальник відділу освіти                                                 О.БЕСПАЛА

Вам може бути цікаво...

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Завантаження Captcha...